Del : SMS
Berlingske Business

Kundeoprør mod dyre forsikringer

Pix-penge
Foto:

Kunderne er vrede over, at prisen på deres forsikringer fortsætter med at stige, og mange mener ikke, at de får nok værdi for pengene. Hver fjerde kunde overvejer derfor at skifte forsikringsselskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne bliver stadigt mere arrige på forsikringsselskaberne, som over en bred kam har skruet op for priserne de seneste år. Prisstigningerne skyldes blandt andet et mere voldsomt vejr, som dog ikke har ført nogen større skader med sig i 2012, og kunderne føler derfor ikke, at de får nok værdi for pengene.

Hver fjerde kunde overvejer derfor i øjeblikket at skifte til et andet selskab, hvor de kan få deres forsikringer billigere. Det viser undersøgelsen »BrancheIndex Forsikring 2012«, som er lavet af rådgivningsvirksomheden Loyalty Group.

»Det er selvfølgelig problematisk, at forsikringskunderne føler, at de betaler alt for høje præmier, men det er et meget større problem, at den oplevede værdi for pengene ikke er tilfredsstillende,« siger Mikkel Korntved, adm. direktør i Loyalty Group.

Mikkel Korntved opfordrer forsikringsselskaberne til at være bedre til at »balancere vægtskålen«:

»Det er på det seneste blevet nævnt i forskellige medier, at forsikringsselskaberne tjener gode penge i øjeblikket. I sådan en situation er det endnu vigtigere, at forsikringsselskaberne kan retfærdiggøre over for deres kunder, hvorfor de betaler den præmie, de gør.«

For få år siden konkurrerede forsikringsselskaberne eksempelvis om at tilbyde billige forsikringer til unge bilister, der købte en ny bil, mens fokus i dag ligger på at øge prisen og ikke løbe for høje risici.

De selskaber, som kunderne især er vrede på, er Nykredit og FDM Forsikring, som risikerer at miste mere end hver tredje kunde, hvis danskerne gør alvor af deres overvejelser om at skifte selskab. I 2011 var det kun 17 procent af kunderne, der overvejede at forlade FDM Forsikring, og selskabet har dermed haft et særdeles ringe 2012, hvor antallet af utilfredse kunder er blevet fordoblet.

I BrancheIndex Forsikring 2012 svarer 58 procent af deltagerne, at prisen er den væsentligste årsag til, at de går med tanker om at skifte selskab.

»Det er dejligt at se og læse, at flere vil skifte forsikringsselskab,« siger Mads Mølgaard, jurist i Forbrugerrådet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere