Del : SMS
Berlingske Business

Forsikringsduks har flest klagesager

31BUSskybrud-over-koebenhav.jpg
De voldsomme skybrud, som har hærget Danmark de seneste år, har udløst mange klager over forsikringsselskaberne. Her er biler fanget i vandmasserne på Nordre Fasanvej på Frederiksberg 2. juli 2011. Arkivfoto: Brian Bergmann

LB Forsikring sætter normalt de store forsikringsselskaber til vægs i kundetilfredshedsundersøgelser, men i antallet af klagesager til Ankenævnet for Forsikring taber LB Forsikring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Du parkerer din bil ved kantstenen ud for dit hus, låser den og løber ind i huset for at komme på toilettet. Du glemmer imidlertid nøglebundtet i husets hoveddør, og da du kommer tilbage fra toiletbesøget, er nøglerne og bilen væk. Skal det dækkes af forsikringen?

Det mente LB Forsikring ikke, men kunden klagede efterfølgende til Ankenævnet for Forsikring, der gav kunden medhold.

Denne faktiske sag tæller med i statistikken over klagesager på de mest almindelige forsikringstyper (hus, indbo og bil) i 2013, og den viser, at mens de største forsikringsselskaber har forholdsvis få klagesager, har LB Forsikring forholdsvis mange.Landets største forsikringsselskab, Tryg Forsikring, sidder eksempelvis på 18,76 pct. af markedet målt i præmieindtægter, men har »blot« 12,78 pct. af det samlede antal klager. Topdanmark og Alm. Brand har ligeledes færre klager, end deres markedsandel tilsiger, mens LB Forsikring, der omfatter Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring, Runa Forsikring og FDM Forsikring, har 7,39 pct. af forsikringsmarkedet på hus, indbo og bil, men 9,96 pct. af klagesagerne.

31BUSPix-bil.jpg

Ifølge Anne Mette Toftegaard, adm. direktør i LB Forsikring, har selskabet fokus på problemet.

»Vi er ikke tilfredse med vores ankenævnsstatistik for 2013. Det er ikke godt nok. Vi har været opmærksomme på det, så vi har allerede i november 2013 gjort noget ved det. Vi har omstruktureret vores klage-set up og forstærket de kompetencer, der skal til for at sikre, at der ikke er så mange af vores medlemmer, der føler sig nødsaget til at klage til ankenævnet, for det skal selvfølgelig ikke være tilfældet,« siger Anne Mette Toftegaard.

Hun mener, at de fleste klager er kommet i forbindelse med en række store forsikringsbegivenheder såsom skybrud og storme, hvor forsikringsselskabet ikke har kunnet levere tilstrækkelig service.

»Vi har haft nogle lange sagsbehandlingstider i perioder på grund af et meget forøget skadeantal, og der har vi simpelthen ikke haft mulighed for at følge ordentligt med og sikre, at alle forstod, hvad det var, vi mente. For vores medlemmer er jo ellers rigtigt tilfredse med den måde, vi agerer på. Også i de situationer, hvor enderne bare ikke kan mødes, for sådan nogle er der selvfølgelig også indimellem,« siger Anne Mette Tofte-gaard.

31BUSPix-Til-salg.jpg

Tallene er opsigtsvækkende, da LB Forsikring normalt er topscorer i forskellige kundetilfredshedsundersøgelser, hvori de største selskaber normalt får en dårligere score. Mange af klagerne ender med medhold til forsikringsselskabet, men dermed er der plads til forbedring med hensyn til at afstemme forventninger med kunderne, mener Anne Mette Toftegaard:

»Vi vil jo meget gerne sikre os, at vores medlemmer slet ikke føler anledning til at klage. Og det synes jeg i al beskedenhed ellers også, at vi normalt er gode til, og det synes jeg også, at vores medlemstilfredshed og -loyalitet viser. Så derfor er der ingen tvivl om, at da vi opfangede det her i november 2013, hvor vi kunne se, at der var for mange klager til ankenævnet, at vi selvfølgelig satte alt ind på, at vi hos os har de kompetencer, som kan sikre, at vores medlemmer får den helt rigtige behandling.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere