Del : SMS

Afgifter gør skadesforsikringer dyrere

Danskerne kan se frem til dyrere forsikring - på grund af en fejl i Anders Fogh Rasmussens tid som skatteminister, siger SFs skatteordfører.

Artiklen fortsætter under annoncen
Regeringen vil hæve afgiften på skadesforsikringer fra første januar 2013. Regningen ender hos forbrugerne i form af dyrere indbo- kasko- og ulykkesforsikringer.

Årsagen til stigningen er, at staten gennem de sidste 23 år har givet forsikringsselskaberne lov til at indkræve for lidt i afgift.

- Vi har nu fundet ud af, at man har lavet en fejl tilbage i 1989, da Anders Fogh var skatteminister, siger SFs skatteordfører Jonas Dahl til DR Nyheder.

Derfor bliver alle skadesforsikringer nu belagt med 1,6 procent i afgift, der afløser den gamle stempelafgift. Stigningen er en fordobling af den nuværende afgift, og det skal samlet set give 725 millioner om året til den danske statskasse.

Venstre er kritiske over for, at regeringen nu vil lægge større afgifter på danskernes forsikringer.

- Det, der står tilbage, er, at danskerne får færre penge mellem hænderne, og det bliver dyre at være dansker, siger Ellen Trane Nørby, politisk ordfører for Venstre.

Ændringerne træder efter planen i kraft 1. januar 2013.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere