Del : SMS
Berlingske Business

Superligaklubber trues af kabel-TV-udbydere

pix-fodbold
De sidste fem år er prisen for superligarettighederne steget med 600 pct. Foto:

Hvis prisen på den danske superliga fortsætter sin himmelflugt, vil landets to største kabel-TV-udbydere sende Superligaen ud i kulden. Uforståelige trusler, mener Divisionsforeningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fodboldklubberne og divisionsforeningen kan godt glemme alt om at forsøge at få en højere pris for TV-rettighederne til Superligaen, når de bliver sendt på auktion igen i løbet af de næste par år. Det meddeler landets to største kabel-TV-udbydere, Stofa og YouSee, der pludselig har fået en uventet joker i ærmet.

I sidste uge blev det offentliggjort, at begge selskaber fremover vil introducere saml-selv-kabel-TV-pakker, hvor kunderne kan vælge, hvilke kanaler, de vil have. Og nu meddeler begge kabel-TV-operatører, at fodboldfesten er forbi - og at fodbold-kanalerne bliver sendt ud på det frie marked blandt de valgfrie TV-stationer, hvis de igen kaster sig ud i at overbyde hinanden for rettighederne til Superligaen.

Gaming og PR er fremtiden

Det kan i praksis medføre et totalt sammenbrud i den forretningsmodel, der ligger bag kanaler som TV2Sport og Canal 9, fordi det kun er hårdkogte fodboldfans, der vil vælge at betale ekstra for at få kanalerne. I øjeblikket er omkostningerne til blandt andet sportskanalerne smurt ud over alle, der har en af de større kabel-TV-pakker.

De sidste fem år er prisen for superligarettighederne steget med 600 procent, hvilket er penge, som kanalerne skal hive hjem igen fra seere og annoncører. Men med tilvalgsmodellen, har både YouSee og Stofa nu endelig fået en kur mod prisernes fortsatte himmelflugt.

»Det ville være ærgerligt for alle os, der elsker sport, at Superligaen endte ude på en dyr betalingskanal. Vi vil bare ikke være med til flere prisstigninger,« siger Niels Breining, der er direktør hos TDC-ejede YouSee.

Pres fra nye teknologier

Kabel-TV-selskaberne er så småt begyndt at imødese en virkelighed, hvor presset fra andre teknologier øges.

DR klar til at byde på Superliga

Dels kan man få et righoldigt udvalg af TV-kanaler med en almindelig stueantenne hos Boxer, dels er flere af internettets aktører, senest Google og Apple, vilde for at kortslutte kabel-TV-udbydernes forretningsmodeller med hardware, der henter TV-indhold direkte fra nettet.

De gryende alternativer betyder, at prisen bliver et stadigt vigtigere konkurrenceparameter, og ifølge YouSee er det særligt sportsrettigheder på kommercielle TV-kanaler, der tvinger priserne op.

»Vi håber, at Divisionsforeningen besinder sig denne gang og interesserer sig mere for udbredelsen af Superligaen end for prisen. Man kan jo spørge sig selv, hvad de får ud af, at Superligaen ender på en kanal, der er så dyr, at kun få vælger at købe den. Det er jo den situation, de kan komme til at stå overfor,« siger Ulf Lund, der er vicedirektør hos YouSee.

Samme melding lyder fra Stofa.

»De kommercielle kanaler har budt rettighederne op, og vi kan se, at markedet svarer igen på det: Folk vælger i stigende grad fodboldkanalerne fra. Det må være et udtryk for, at man har strammet skruen for meget. Vores formål er, at vi giver folk det, de vil have til en god pris - og skal vi beholde Superligaen, som den er nu, kræver det prisfald, eller i det mindste samme pris. Det ser ud som om, at man har forregnet sig denne gang,« siger Jørgen Kristensen, diretør hos Stofa.

Ond spiral

I en årrække har Viasat haft rettighederne til Superligaen, som er blevet sendt på de stort set landsdækkende kanaler, TV3 og 3+. Sidste gang, rettighederne var i udbud, endte de i fællesskab hos MTG, Canal 9 og TV2. Derfor er superligakampene i dag spredt ud over flere kanaler.

Men hvis færre folk vælger sportskanalerne, vil prisen på dem stige, hvilket kan starte en ond spiral, påpeger Jørgen Kristensen.

Hos Divisionsforeningen, der forhandler rettighederne til Superligaen, forstår direktør Claus Thomsen ikke udmeldingen:

»Jeg synes, det er utrolig ærgerligt, at superligarettighederne bliver brugt på denne måde, når man samtidig tænker på, hvor værdifulde de er for dansk kommercielt TV i dag. Og så er der en hel række forudsætninger, som jeg synes er forkerte. For eksempel er det ikke en naturlov, at en kanal bliver dyrere, bare fordi de sender Superligaen, eller at det ikke er pengene værd for kabel-TV-selskabet.« siger Claus Thomsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere