Del : SMS
Berlingske Business

Nyuddannede akademikere går selv

Business-Iværksætter Christian Jepsen
Christian Raun Jepsen bygger sin virksomhed Adapa på en støbeform, som kan skabe unikke betonelementer. Han er en blandt det stigende antal akademikere, der stifter egen virksomhed i stedet for at stille sig i arbejdsløshedskøen. Foto:

Den høje ledighed blandt nyuddannede akademikere har øget studerendes interesse for at springe ud som selvstændig, viser en rundringning til landets fire største universiteter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Høj arbejdsløshed og truslen om at ende bag kassen i Netto har gjort tanken om en tilværelse som selvstændig mere tillokkende for flere af de akademikere, der nærmer sig afslutningen af deres studie på universiteterne.

På blot et år har universiteterne udbudt 21 flere iværksætterfag, så det samlede antal nu er oppe på 217, viser den seneste rapport fra Fonden for Entreprenørskab, der udkom i november.

Det pressede arbejdsmarked får flere til at overveje at prøve kræfter med iværksætteri godt hjulpet på vej af det øgede fokus på området fra universiteterne, lyder meldingen fra landets fire største universiteter, som alle har mærket en voksende interesse for iværksætterfag de seneste år.

»Vi kan se tre årsager til, at flere søger entreprenørfagene: Der er mangel på job efter studietiden, de studerende finder det mere prestigefuldt end tidligere at være iværksætter, og så fortæller universitetet mere om mulighederne end tidligere,« fortæller Morten Dahl­gaard Andersen, leder af iværksættercentret SEA på Aalborg Universitet.

Det er især de studerende fra de samfundsvidenskablige fag, der overvejer at springe ledighedskøen over ved at begynde for sig selv. På Syddansk Universitet står de samfundsvidensvidenskabelige kandidater eksempelvis for mere end 95 pct. af stigningen inden for iværksætterfagene.

Studerende udveksler ideer

Samtidig forsøger de studerende i højere grad at samarbejde på tværs af studieretninger i håbet om at stifte flere vækstvirksomheder. Så sent som i sidste uge var 300 studerende fra hele landet samlet i København for at udvikle idéer til nye virksomheder, der samtidig har et socialt fokus.

»Som studerende står vi over for et arbejdsmarked, hvor køen til jobbene er utrolig lang. Mange vil hellere kaste sig ud i iværksætteriet end at gå ledige, og vi ser flere studerende fra samfundsvidenskabelige og humanistiske studieretninger, som interesserer sig for iværksætteri,« siger Cathrine Oldenburg, formand for et landsdækkende netværk af iværksætterforeninger på universiterne, Gate2create, som begyndte i 2009 og i dag har ni medlemsforeninger fra syv universiteter.

Ifølge Dansk Magisterforening, som organiserer 9.000 studerende på både humaniora, samfundsvidenskab og naturvidenskab, begynder mange af de nyuddannede med at etablere rådgivnings- og konsulentvirksomheder i håb om at netværke sig til et fast job, men også for at kunne leve som selvstændig.

»Det er en udvikling, som vores medlemmer så småt begyndte på under højkonjunkturen, men som krisen har været med til at forstærke. De studerende ønsker ikke bare at sidde og vente på et job, men gør en indsats for at komme i gang. Derfor så vi også meget gerne, at reglerne for at få supplerende dagpenge var lempeligere, så det kunne tilskynde flere til at komme i gang,« siger formand Ingrid Stage.

Bør være lettere at stifte virksomhed

Også DJØF mener, at potentialet for flere vækst­iværksættere er stort. En ny undersøgelse har afdækket, at DJØFere stod bag halvdelen af de nystartede akademikervirksomheder i perioden 2004 til 2008.

»Derfor så vi gerne, at mulighederne for at starte bliver forbedret, eksempelvis ved at det bliver lettere at låne penge i banken,« siger chefkonsulent Ole Bech Lykkebo.

I København er CBS, Danmarks Tekniske Universitet og Københavns Universitet for nylig gået sammen om et toårigt projekt kaldet CIEL, som skal samle og koordinere alle iværksætterfag under ét. Det er samtidig målet, at 5.000 flere studerende skal igennem et iværksætterfag i perioden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere