Del : SMS
Berlingske Business

Københavns hoteller savner modegæster

Modeugeaugust2013
Foto:

Oplysninger om besøgstal og hotelovernatninger under modeugen er stærkt overdrevet, bekræfter endnu en hoteldirektør og en revisor.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den københavnske modeuge er en god forretning for mange hoteller, men slet ikke så stor en millionforretning, som Wonderful Copenhagen og borgmester Anna Mee Allerslev (R) har fortalt offentligheden. Sådan lyder det nu fra flere kilder, efter at Berlingske i dagens avis har afsløret alvorlige fejl og tvivlsomme skøn fra modeugens bagmænd.

- Spis lige brød til. Det hænger slet ikke sammen, at der skulle være 35.000 forskellige mennesker, som hver tager to til tre hotelovernatninger i København under modeugen. Der er kun 15.000 til 16.000 hotelværelser i København, og der er jo også andre gæster på hotellerne end modegæster, siger Arne Bang Mikkelsen, topchef for Hotel Bella Sky og Bella Center.

Han har dermed ikke tillid til de oplysninger, som Wonderful Copenhagen og borgmester Anna Mee Allerslev har givet til offentligheden. De fortæller, at modeugen skulle være cirka 200 til 250 mio. kroner værd i indtægter for København, hver gang den afholdes. Borgmesteren har helt præcist sagt, at modeugen er over 500 mio. kroner værd årligt.

Men Arne Bang Mikkelsen vurderer derimod, at modeugen i stedet bidrager med leje af cirka 10.000 værelser hver dag under modeugen og således bliver til udleje af cirka 50.000 værelser alt i alt for hele ugen. Det skøn er på linje med direktør for Crown Plaza Allan Agerholms skøn i avisen, og som blot vil resultere i indtægter på 150 til 180 mio. kroner ifølge Agerholms skøn.

DENMARK FASHION COPENHAGEN FASHION WEEK

Wonderful Copenhagens estimater og de hidtil oplyste besøgstal fra Danish Fashion Institute har også fået revisor Henrik Wille til at undre sig.

 - Med lidt hovedregning kan man se, at tallene fra Wonderful Copenhagen og Danish Fashion Institute ikke kan passe - alene af den grund, at der kun er cirka 17.000 hotelværelser i København, og at langt fra alle er optaget af folk fra modeugen. Så det er stort set ikke muligt at der skulle være 35.000 tilrejsende, som jeg kan forstå, at Wonderful Copenhagen hævder, siger Henrik Wille, der som revisor har haft indblik i både modevirksomheders og københavnske hotellers regnskaber.

Modeugeaugust2013

Han mener, at Horesta har gjort rigtigt i offentligt at modsige estimaterne fra Wonderful Copenhagen.

- Jeg kan sige, at Horestas skud på 10.000 til 12.000 overnatninger ekstra per dag i tre til fire dage passer meget godt for messen i august, mens tallet for messen i februar er noget lavere, lyder det fra Henrik Wille.

For at være på den sikre side skønner Horesta, at gæsterne har spenderbukserne på og bruger 150 til 180 mio. kroner under modeugen. Henrik Wille er dog mere pessimistisk og når frem til, at gæsterne derimod lægger omtrent 100 mio. kroner i august og 80 mio. kroner i februar.

Modeuge - Nye portrætter af Eva Kruse, direktør, Danish Fashio

Wonderful Copenhagen har lovet Berlingske Business at vende tilbage med en kommentar inden for kort tid.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere