Del : SMS
Berlingske Business

Giftsprøjte kan sende Lundbeck på pinebænken

Lundbeck
Overskrift
Sidste år blev 17 personer henrettet i Texas. I statsfængslet i Huntsville bliver de dødsdømte spændt fast, når alle appelmuligheder er brugt op. Derefter injiceres den dødbringende gift. Arkivfoto
Henrettelser i USA
Overskrift

Gift. På sociale medier som Twitter og Facebook samler stadig flere kritiske røster sig i protest mod Lundbeck, fordi medicinalgigantens præparat bliver brugt til henrettelser i flere amerikanske stater.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skam jer, Lundbeck. Kræv Lundbecks henrettelsesmiddel trukket tilbage. Sådan lyder nogle af protesterne blandt vrede brugere på de sociale medier Facebook og Twitter. De er forargede over, at den danske lægemiddelproducent står bag præparatet pentobarbital, som dødsdømte i Texas, Oklahoma, Ohio og Mississippi får skudt i blodbanen, når myndighederne stopper deres liv. 


TIL BT FORSKUD 4/4 F TEXAS

Fra Lundbeck selv lyder meldingen, at rollen som leverandør til dødssprøjter ikke er en, virksomheden ønsker. Men medicinen vil de ikke trække fra markedet, da det vil forhindre de patienter, som bedøvelsesmidlet oprindeligt er udviklet til, i at få deres medicin. Hverken en stigende indsamling med p.t. 138 underskrifter på Facebook eller negative tweets på Twitter har medicinalgiganten hidtil taget sig af. Men det bør den i allerhøjeste grad, lyder advarslen fra flere eksperter.

For selv om det er et virtuelt rum, kritikerne samles i, kan konsekvenserne være nok så virkelige for virksomheder, der ignorerer aktivitet i sociale medier. De sociale medier bør ligefrem tænkes ind som en fast del af en virksomheds krisestrategi.

pix-lundbeckskilt

»Det kan blive en belastende sag for Lundbeck, fordi det grundlæggende bryder med lægeløftet og dermed også med lægemiddelindustriens vision om at hjælpe folk til et bedre liv. Som rådgiver vil man sige til dem, at de skal forsøge at skabe en platform på nettet og gå i dialog med de kritiske stemmer og fortælle deres egen side af sagen. Der er ingen fremtid i at tie det ihjel,« siger Timme Bisgaard Munk, der er redaktør på det sociale netværk Kommunikationsforum og har skrevet ph.d. om vidensdeling via bl.a. sociale medier.

Stort potentiale i sociale kampagner

Samme holdning har forfatter og ekspert i sociale medier Trine-Maria Kristensen. »Det er ikke nok at udsende en pressemeddelelse. For hvad med alle dem, som kun får deres nyheder via Facebook og Twitter? Lundbeck skal hurtigt have fortalt, at de virkelig forsøger at få amerikanerne til at lade være med at bruge præparatet til henrettelser, ellers sidder der måske pludselig en million mennesker, som har hørt, at Lundbeck laver det middel, man slår mennesker ihjel med i USA. Det skal man tage alvorligt,« siger Trine-Maria Kristensen.

Hun mener, at potentialet i sådan en negativ kampagne på de sociale medier er stort og henviser bl.a. til Nestlé, der tidligere på måneden blev presset til at droppe palmeolie fra Indonesien, efter at en YouTube-video afslørede stærkt kritisable forhold.

De sociale mediers styrke er i høj grad, at de kan fungere som springbræt for kritik i en bredere offentlighed, mener Henrik Merkelsen, der forsker i virksomhedskommunikation og krisehåndtering ved CBS.

»Så længe kritikken er på internettet i et nicheforum, så er det begrænset, hvor stor gennemslagskraften vil være, for internettet er for stort til, at alle mennesker kan følge med i alting. Men i og med at den her artikel bliver trykt, rykker historien jo op på et niveau højere via de »almindlige medier«, hvor den bliver farligere for Lundbeck,« siger Henrik Merkelsen.

Fremadrettet peger både han og Trine-Maria Kristensen på, at virksomheder skal blive bedre til konstant at overvåge internettet for at opdage mulige problemfyldte historier. Derefter skal de i hver enkelt sag vurdere, om de proaktivt vil gå i dialog med kritiske brugere.

»Flere og flere virksomheder bliver nødt til at tænke ind i deres kriseberedskab, hvad deres strategi er i forhold til sociale medier,« siger Trine-Maria Kristensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere