Del : SMS
Berlingske Business

Det store mysterium om sløv dansk produktivitet

Pix-pengeklemmen

Økonomerne har problemer med at finde gode og holdbare svar på, hvorfor Danmark sakker bagud med produktivitet. Selv de økonomiske vismænd erkender, at de ikke har fundet et endeligt og helt sikket svar på dette vigtige problem.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er hverken mangel på uddannelse eller for få investeringer i erhvervslivet, der er årsag til, at Danmark sakker bagud, når det gælder om at have en så høj produktivitet som muligt.

Det er ellers de to områder, der ofte er i søgelyset, når økonomerne forsøger at forklare, hvorfor danskerne gennem de senere år har været mindre gode end andre lande til at få presset mere indkomst og højere lønninger ud af hver eneste præsteret arbejdstime.

Amerikansk produktivitet faldt i andet kvartal

Det er de fire økonomiske vismænd, professor Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, professor Michael Rosholm, professor Eirik Amundsen og professor Claus Thustrup Kreiner, der fremhæver dette i deres halvårlige analyse af dansk økonomi.

Vismændene betegner det faktisk som lidt af et mysterium, at den danske produktivitet, især siden midten af 1990erne, er vokset betydeligt mindre herhjemme, end i andre rige lande, vi normalt sammenligner os med.

Blid konkurrence

Men det kan skyldes, at konkurrencen i Danmark ikke er hård nok, og ressourcerne derfor ikke i tilstrækkeligt stort omfang flyttes fra ineffektive til mere effektive virksomheder.

Der er også en tendens til, at private virksomheder har langt færre ansatte med lange videregående uddannelser end den offentlige sektor, selv om netop højtuddannede hænder og hoveder er en uhyre vigtig kilde til øget produktivitet.

»Der er ikke tale om, at den danske produktivitet er kollapset. Men vi rejser et advarselsflag på dette område, fordi udviklingen i 15 år nu har været halvdårlig. Samtidig ved vi, at arbejdsstyrken over de kommende år vil falde, så den eneste kilde til at øge velfærden er øget produktivitet,« siger Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.

Sport skal få ansatte til at øge produktiviteten

Vismændene erkender, at de ikke har fundet det endelige svar på, hvorfor danskernes effektivitet udvikler sig for dårligt, hvorfor der er behov for yderligere analyser på dette område.

De høje danske skatter kan også have en finger med i spillet, og det vil have en positiv indflydelse på produktiviteten, hvis de sænkes. Det gælder især for marginalskatten på arbejde og selskabsskatterne.

Men ellers gælder det fremover om at sørge for, at virksomhederne har optimale rammebetingelser med en god infrastruktur og en højtuddannet fleksibel arbejdsstyrke.

Ingen forkælelse

Tanken om at udvælge nogle styrkeområder, som så skal forkæles efter alle kunstens regler, sådan som mange andre har peget på som en god strategi, afviser vismændene som en farbar vej.

Lean giver størst vækst i produktivitet

»For en sådan picking the winners-strategi risikerer blot at fastholde ressourcer i de lavproduktive fag. Støtte til små og nye virksomheder er heller ikke det mest oplagte. Der er et betydeligt element af støttespild ved en sådan strategi, fordi det ikke kan undgås, at en del af støtten går til virksomheder, der alligevel vokser og ville være vokset helt uden støtte,« siger Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.

Mere uddannelse

Han peger også på, at Danmark godt kunne satse mere på uddannelse, eftersom vi her ikke har noget stort forspring i forhold til andre europæiske lande, men ligger nogenlunde midt i feltet.

»Det danske uddannelsesniveau er ikke længere i en europæisk topklasse, hvilket måske også er med til at svække den danske produktivitet,« siger Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere