Del : SMS
Berlingske Business

Butikker betaler for kinesiske kunder

stig Andersen, adm. dir Klarlund.
Stig Andersen er adm. dir. hos Klarlund, der rider på den kinesiske bølge . Foto:

Eksklusive butikker i København vælger at give store summer til kinesiske mellemmænd.

Artiklen fortsætter under annoncen

Københavnske butikker risikerer at gå glip af en stor omsætning, hvis ikke de betaler beløb på flere tusinde kroner til en gruppe indflydelsesrige kinesiske guider.

De seneste år har guiderne indtaget en rolle som mellemmænd, hvor de formidler kontakten mellem hovedstadens mest eksklusive butikker og den voksende gruppe af pengestærke kinesiske turister, som gæster København.

Guiderne kræver typisk fem til ti procent af den omsætning, som butikkerne har på grupperne af velhavende kinesere, de fører ind i forretningerne. Det kan på en god dag sikre guiderne flere hundredtusinde kroner. Betaler butikkerne ikke de 10 til 15 kinesiske guider, som sidder på markedet, bliver de boykottet af guiderne og går glip af omsætning.

»Det er en forudsætning for overhovedet at komme i dialog med kinesiske kunder, at man betaler guiderne. Det er meget udbredt,« forklarer Stig Andersen, direktør i Klarlund, der er en af landets mest eksklusive smykke- og urforretninger. Klarlund har valgt at betale guiderne mere end fem procent af omsætningen på de kinesiske turisters indkøb.

Flere københavnske butikker bekræfter, at de kinesiske mellemmænd boykotter de butikker, som nægter at betale dem penge, og at dette kan føre til, at de går glip af en omsætning på flere millioner kroner.

Aftalerne mellem butikker og kinesiske mellemmænd har hidtil været hemmeligholdt, men ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt er der umiddelbart ikke noget ulovligt i at betale guiderne, lyder det fra Konkurrencestyrelsen.

I turistbranchen vækker aftalerne dog bekymring. »Det er ikke et fænomen, som jeg ønsker til København,« siger Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen.

I brancheforeningen Dansk Detail er direktør Jens Birkeholm ligeledes bekymret: »Jeg synes ikke, at butikkerne skal gå med til det her. Det overrasker mig, at tingene foregår sådan i dag – både turistorganisationer og Københavns butikker bør diskutere, om det her er vejen frem.«

Butikkernes organisation i København city KCC mener imidlertid, at betaling af guiderne er en god idé, hvis det sikrer butikkerne ekstra omsætning og indtjening. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra de kinesiske guider.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere