Del : SMS
Berlingske Business

Voldsom fremgang for økologisk lokomotiv

26BUSThise-Mejeri.jpg
Med en vækst i indtjeningen på 190 procent i 2012 er Thise Mejeri højdespringer blandt de danske producenter af økologiske føde-varer. På billedet er der gang i virksomhedens osteproduktion. Foto: Johan Gadegaard

Det er de største økologiske producenter, der vinder plads på hylderne i de danske detailbutikker. Blandt dem er succesen Thise Mejeri, der i år venter en omsætning på knap 700 millioner kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmarks økologiske lokomotiv, Thise Mejeri, har medvind som aldrig før. Mejeriets produkter – mælk, yoghurt og ost – hitter i både ind- og udland.

I 2012 voksede indtjeningen på bund-linjen med godt 190 procent fra 5,5 millioner kroner til 16 millioner kroner, og det var væsentligt bedre, end virksomheden selv havde ventet. Omsætningen steg med syv procent til 580 millioner kroner.

Poul Pedersen, direktør for succesmejeriet i byen Thise i Salling i Midtjylland, venter, at omsætningen i 2013 kommer tæt på 650 millioner kroner, samt at indtjeningen bliver mindst lige så høj som sidste år.

»Vores hjemmemarkedsalg af økologiske produkter har været rigtigt godt i år,« siger Poul Pedersen.

Selskabet leverer al frisk økomælk til både SuperBrugsen, DagliBrugsen, Kvickly, Irma og Fakta, Thise nyder især godt af det mangeårige guldrandede partnerskab med Coop.

Arla Foods blev sidste år smidt ud af Coop som leverandør af økologisk mælk, da de to parter blev uenige, og det mærker det økologiske mejeri i form af både øget omsætning og indtjening.

80 procent af Thises salg ligger i Danmark, mens de resterende 20 procent hovedsagelig er i Tyskland og Sverige. Tyskerne og hollænderne køber især ost, men også smør og langtidsholdbar mælk. Ved siden af hovedkunden, landets største detailkoncern Coop, sælger Thise Mejeri sine varer til grossister i ind- og udland.

Forbrugerne fokuserer på pris

Danmarks næststørste mejeri, der i september i år kunne fejre 25 års jubilæum, har positive forventninger til de nærmeste år i form af stigende salg og aktiviteter på hjemmemarkedet og på de europæiske eksportmarkeder.

Thise Mejeri er en af vinderne og stjernerne blandt Danmarks økologiske fødevareproducenter i år. Og det er tydeligt, at det er de større og største økologiske virksomheder, der er bedst til at øge væksten i omsætning og indtjening.

Det viser en analyse af den økonomiske situation i branchen for økologiske føde-varer, som Berlingske Research har foretaget.

42 virksomheder er med i analysen

Blandt virksomhederne med den flotteste bundlinje, altså det største overskud efter skat, i det seneste regnskabsår – perioden fra 1. september 2012 til 30. april 2013 – udgør følgende virksomheder top ti-listen:

1. Thise Mejeri, 2. Dalby Mølle, 3. Naturfrisk, 4. Urtekram, 5. Crispy Food International, 6. Aarstiderne, 7. Løgismose Mejeri, 8. Thisted Bryghus, 9. Aalbæk Specialiteter og 10. Biogan.

»Danske forbrugere er blevet meget prisfikserede. Og det pres mærker producenterne. De større producenter kan lettest lægge pres på leverandørerne af råvarer, fordi de har en vis størrelse. De kan også automatisere produktionen og spare omkostninger. Mindre virksomheder har ikke nok volumen til at lægge pres på deres leverandører og til at automatisere processer for at spare lønninger,« siger markedschef Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening.

De små økovirksomheder er generelt gode til at udvikle innovative produkter. Men de har haft svært ved at få dem på hylderne i detailhandelen de seneste år, da butikskæderne holder sig tilbage med at eksperimentere, siger markedschefen.

Analysen viser også, at det var Heibergs Dessertcirkus, Dalby Mølle og Urtegaarden, der var blandt de tre bedste til at tjene penge på driften i det seneste regnskabsår.

Virksomhederne i analysen er kun virksomheder med økologi som hovedaktivitet. Derfor er fødevaregiganterne Arla Foods og Danish Crown, der har afsætning af konventionelle fødevarer som hovedaktivitet og har stor betydning for den økologiske detailomsætning i Danmark og på eksportmarkederne, ikke taget med i undersøgelsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere