Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder har mistet millioner på fedtafgift

Fedtafgiften har ikke bare være stort set uden sundhedseffekt. Den har også været omkostningsfuld for danske virksomheder, fordi administrationen i forbindelse med afgiften har været besværlig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den afgift på fedt, som står til at ryge ud i den nye finanslov, har været en dyr omgang for virksomheder. Både i kroner og i ører, men også forspildte chancer. Det skriver epn.dk.

Vurderingen kommer fra det danske erhvervsliv.

For detailhandels- og engrosmedlemmer hos Dansk Erhverv har det betydet ekstra omkostninger på 200 millioner kroner for at administrere afgiften. Det svarer til 1.636 kroner pr. ansat.

- Afgiften har været et dyrt bekendtskab. Virksomhederne er blevet påført en masse arbejde for at administrere den, forklare den til kunder og underleverandører og indføre nye it-systemer. Bøvlet er det eneste, der er kommet ud af det, for virksomhederne kunne ikke spore en ændring til et sundere forbrug, forklarer fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, til epn.dk.

Ud over besværet og merudgifterne har det også kostet for de store danske fødevareproducenter under erhvervsorganisationen DI. Hver gang afgiften har skaffet 100 kroner til statskassen, har det kostet virksomhederne 10 kroner. Det viser beregninger fra DI. I alt drejer det sig om 50 millioner kroner.

- Den er en voldsom administrativ belastning for virksomhederne, fordi den er svær at administrere. Mange steder blev man nødt til at gå over til manuelle systemer, fordi fedtafgiften ikke passede med de SAP-systemer, som mange kører med, lyder det fra branchedirektør Ole Linnet Juul fra DI Fødevare til epn.dk.

Administrationsproblemer har ført til, at udvikling af nye produkter og forretningsmuligheder er blevet nedprioriteret. Således er vurderingen fra flere end hver tredje virksomhed, at ressourcerne brugt på fedtafgiften har været så omkostningsfuld, at der ikke har været tid nok til den innovation og forretningsudvikling, som var planlagt. Det viser en undersøgelse fra DE.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere