Del : SMS
Berlingske Business

Uenighed mellem vigtige aktører kan tryne velfærdsmærket

RB Plus Masser af økoforbrugere, men få landmænd
Fronterne er fortsat trukket skarpt op i debatten om det nye statslige dyrevelfærdsmærke, der efter planen skal plastres på alle pakker med fersk svinekød i løbet af det kommende år. Arkivfoto. Foto:

Splittelsen på fødevareområdet risikerer at svække planerne om et statsligt dyrevelfærdsmærke. Et møde har ikke bibragt forbrødning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis ambitionen var en forbrødning, blev gårsdagens møde hos Fødevarestyrelsen mellem svineproducenter, NGOer og repræsentanter fra detailhandlen en dundrende fiasko.

Fronterne er fortsat trukket skarpt op i debatten om det nye statslige dyrevelfærdsmærke, der efter planen skal plastres på alle pakker med fersk svinekød i løbet af det kommende år. Ordningen vil tildele svineproducenten alt mellem nul og tre stjerner afhængigt af dyrevelfærden i stalden.

svinekød

Som Berlingske Business kunne fortælle i går, er en lang række aktører – heriblandt Dyrenes Beskyttelse, Økologisk Landsforening og detailkæmpen Coop – stærkt skeptiske over for ordningen, som de mener risikerer at vildlede forbrugerne og anpriser konventionelle svineproducenter, der blot overholder den gældende lovgivning på området.

Hos Coop er en af hovedankerne, at den nye ordning lægger op til, at økologisk svinekød sidestilles med frilandsgrise, der begge vil få tre stjerner.

Ved gårsdagens møde meddelte selskabets CSR-chef, Signe Frese, at det er et »ultimativt krav«, at de to opdrætsformer ikke sidestilles, såfremt det nye mærke skal optræde på svinekødspakker i Coops mange butikker.

»Det er et ultimativt krav. Der er ret stor forskel på den økologiske produktion og frilandsproduktion. Der er dobbelt så meget plads i den økologiske produktion, og de to kan ikke sidestilles på nogen måde,« siger Signe Frese.

Et andet ufravigeligt krav er, at kravene skærpes, såfremt man skal gøre sig fortjent til den ene stjerne, oplyser hun og fastholder, at ordningen i sin nuværende form er »vild­ledende«.

Økologisk Landsforening står også stadig med en kritik af ordningen efter mødet.

»Der bliver lyttet til vores synspunkter, så nu må vi se, hvordan det ender. Men som det ser ud nu, vil vi stå tilbage med noget, der er uklart, og hvor forbrugerne kan vildledes,« siger fagpolitisk chefkonsulent Sybille Kyed.

Mærke

Samme toner kommer Dyrenes Beskyttelse der stadig savner at se niveauet for dyrevelfærden blive løftet.

En af de største spillere, der bakker op om ordningen, er Dansk Supermarked, og her er indstillingen, at ordningen er en gevinst til forbrugerne og branchen.

»Det handler om at gøre dyrevelfærdsprodukter tilgængelige i et prisleje, der også kan svares af almindelige forbrugere prismæssigt,« siger CSR-chef Helene Regnell.

Skal skabe tillid og tryghed

Trods det vil det være en massiv svækkelse af mærket, hvis parterne ikke når til enighed om en fælles model for den statslige ordning, lyder det fra Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, der har et indgående kendskab til dagligvarebranchen.

»Baggrunden for mærkningerne er, at det skal skabe tillid og tryghed, og der skal være transparens i den jungle, når man handler. Men når der ikke er enighed om sådan et mærke, opbygger forbrugerne heller ikke en tillid til mærket. Det kan være, man er i Netto (Dansk Supermarked, red.) på det ene tidspunkt og i Kvickly (Coop, red.) det næste, men hvis mærket ikke er alle steder, så forsvinder det fra forbrugernes bevidsthed i den her skov af mærker,« siger hun.

Lunde beklager tone i Facebook-opslag om Ida Auken

Derfor svækker Coops kritik mærket, lyder det. Dagligvarekæmpen har 42 procent af markedet for dagligvarer.

»Det er et problem, hvis en så stor spiller som Coop ikke kan være med og går ud og udfordrer det. Nu kender mange mærket, men det er ikke for betydningen, men for forvirringen omkring mærket,« siger Dorte Wimmer.

Fødevarestyrelsen vil i løbet af de kommende dage afholde individuelle møder med de forskellige aktører, inden man atter vil forsøge at samle parterne bag et samlet udspil.

Økologi

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere