Del : SMS
Berlingske Business

Udenlandsk mad storhitter

Tomater
Foto:

De danske gourmet-restauranters succes med at bruge lokale råvarer smitter ikke af på danskernes madvaner. Importen af udenlandske fødevarer vokser med flere milliarder.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mens verdens for tiden bedste restaurant - Noma i København - og andre succesfulde danske gourmet-restauranter gør en dyd ud af at bruge lokale råvarer, klarer den almindelige forbruger sig fint med billig frugt, grønt, kød og fjerkræ fra udlandet.

Danskernes import af udenlandske fødevarer er vokset med 77 procent fra 16 til 29 milliarder kroner fra 2000 til 2010, og kurven peger fortsat opad. Selv afgrøder, som danske bønder sagtens kan dyrke, køber danskerne i stigende grad udenlands.

Tomater for en halv milliard

Eksempelvis er salget af udenlandske tomater vokset voldsomt fra 203 til 531 millioner kroner fra 2000 til 2010. I samme periode er salget af druer og jordbær også mere end fordoblet. Det viser nye tal fra Landbrug & Fødevarer, der repræsenterer de danske fødevareproducenter. Organisationen erkender, at pris er en vigtig faktor.

"Den stigende import af fødevarer er et udtryk for forbrugernes store prisfokusering. De udenlandske fødevarer har en styrke i, at de produceres under nogle vilkår, hvor de kan sælges til lavere priser," siger Klaus Jørgensen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer.

Også importen af fjerkræ, oksekød, svinekød og ost er vokset markant de seneste ti år, oplyser organisationen, og de bidrager betydeligt til, at den samlede fødevareimport buldrer frem.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere