Del : SMS
Berlingske Business

Topchef vil give DLG et skud vitaminer

22BUSKristian-Hundeboell.jpg
DLG vil effektivisere og gøre op med gammel arv og gæld for kunne stå stærkere over for konkurrenterne, understreger selskabets administrerende direktør Kristian Hundebøll. Foto: Kasper Palsnov

Kristian Hundebøll, der siden 2014 har været administrerende direktør for andelsselskabet DLG, stiller kontante krav til indtjeningen. Efter mange års kraftig vækst i omsætningen og opkøb af virksomheder skal indtjeningen bankes i vejret.

Artiklen fortsætter under annoncen

Europas næststørste landbrugsselskab, DLG, har efter de seneste års kraftige ekspansion med aggressive virksomhedsopkøb vidt og bredt i ind- og udland – og vækst i omsætningen – trådt hårdt på bremsepedalen.

Med administrerende direktør Kristian Hundebøll ved roret sætter konglomeratet nu skarpt fokus på indtjeningen og bundlinjen.

Fra sit kontor i hovedsædet på Axelborg over for Tivoli ønsker den øverste direktør siden 2014 at strømline og give indtjeningen i DLG et ordentligt pift. Det sker frem til 2018, og derefter er koncernen atter klar til nye offensive tiltag, for eksempel opkøb.

Lige nu er der nok til at vokse organisk ved egen kraft. Derfor skal der effektiviseres og spares i DLG. Intet er helligt for Kristian Hundebøll. Han siger, at der nøje vil blive kigget på alt lige fra produktion, indkøb og forskning til logistik, administration og IT. Gennem de seneste tre år har DLG sparet 220 millioner kroner, og den proces fortsætter, siger topchefen.

»Jo mere effektive vi er, jo stærkere står vi over for vore konkurrenter,« fastslår Kristian Hundebøll.

DLG vil ikke ende som ØK

DLG kan lære af historien om ØK, og koncernens storhed og fald, mener han. ØK var engang en af kronjuvelerne i dansk erhvervsliv med skibsfart, handel og industriel virksomhed.

Ser vi tilbage til 1970erne var etatsråd H. N. Andersens konglomerat målt på omsætning og ansatte den største virksomhed i Norden, større end Volvo og A.P. Møller - Mærsk.

Solen gik aldrig ned over ØK, der var aktiv over hele verden, men i dag er den globale flytte­serviceforretning Santa Fe det eneste, der er tilbage af Østasiatisk Kompagni. Nutidens voksende konglomerater som DLG, der er et af Danmarks fire store andelselskaber med Arla Foods i spidsen, vil ikke risikere at ende som det helt afpillede ØK-imperium, der siden marts har heddet Santa Fe Group.

»Lige nu trykker vi i DLG lidt på bremsen, når det gælder investeringer. I 2014 investerede vi for 1,2 milliarder kroner, og i år budgetterer vi med 600 millioner kroner i investeringer i vores kerneforretninger,« siger »andelsfyrsten« i DLG, Kristian Hundebøll.

Stor indtjening i udlandet

DLG kom ud af 2014 med en rekordindtjening på den ordinære drift på over 1.5 milliarder kroner og en omsætning tæt på 60 milliarder kroner. Det var en forbedring på den ordinære drift på 50 procent på kun fire år. Dermed cementerer DLG sin postion som et af Europas største landbrugsselskaber målt på omsætning.

70 procent af selskabets indtægter kommer fra udlandet. Det er først og fremmest Tyskland og Sverige, hvor omsætningen sidste år lå på henholdsvis 34 milliarder kroner og fire milliarder kroner. Men også i Kina har selskabet en blomstrende forretning – med en omsætning på én milliard kroner går det ualmindelig godt. Kina var sidste år det marked, hvor DLG havde det største afkast af omsætningen i forhold til den investerede kapital, ti procent efter skat.

»Når vi kommer frem til 2020, kan omsætningen i Kina komme op på svensk niveau,« vurderer Kristian Hundebøll.

Blandt landbrugsselskaber er DLG nummer to i Europa efter tyske BayWa, målt på omsætning. De fleste af DLGs virksomhedsopkøb er lykkedes, bortset fra opkøbet af for eksempel den stærkt underskudsgivende maskinfabrik, Kongskilde, der er DLGs største fejlinvestering til dato.

På bundlinien gav DLG i 2014 et underskud på 185 millioner kroner. Det skyldtes, at koncernen valgte at foretage nedskrivninger og omstrukturereringer for mere end en halv milliard kroner på Kongskilde, der producerer landbrugsmaskiner, blandt andet harver og plove. Kongskilde skal gøres profitabel og klar til salg efter DLGs fejlslagne satsning på landbrugsmaskiner. Nedskrivningerne er ifølge Kristian Hundebøll af regnskabsteknisk karakter, og de påvirker ikke DLGs likviditet negativt.

Trods den voldsomme nedskrivning, gisper DLG ikke. Efter at have investeret seks milliarder kroner i at købe virksomheder billigt op, siden finanskrisen brød ud i 2008, vil Kristian Hundebøll slanke DLG med frasalg af forretninger, der ligger uden for de tre kerne­forretninger.

De tre nøgleforretninger er klassiske grovvarer, service og energi og den forrygende indtjeningsmaskine, vitaminer og mineraler. Ud over det 100 procent ejede Kongskilde skal også DLGs andel i DanPiglet, tidligere DPL Invest, der er medejer af en række svinefarme, sælges.

»Vi har postet mange penge i Kongskilde, som vi overtog med en gæld på 750 millioner kroner. Desværre er gælden i dag dobbelt så stor, og vi har fået alt for lidt ud af virksomheden,« siger han.

DLG tager nu konsekvensen af en fejlslagen strategi, gør op med gammel arv og gæld og sætter de virksomheder til salg.

»På de markeder, hvor vi er ledende aktør, det vil sige grovvarer, vitaminer og mineraler samt service og energi, vil vi være blandt de tre største aktører,« fastslår Kristian Hundebøll.

OVERBLIK: Her er Se og Hør-skandalen dag for dag

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere