Del : SMS
Berlingske Business

Topchef splitter Irma og Fakta fra hinanden

høgsted
topchef Peter Høgsted COOP Foto:

Det har været overraskende svært at få Irma og Fakta til at arbejde tæt sammen. Derfor splitter Coops topchef Peter Høgsted kæderne fra hinanden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Topchef Peter Høgsteds mission om at få Irma og Fakta til at arbejde tættere sammen bliver nu skrinlagt efter et mislykket forsøg på at finde rytmen mellem de to.

Da Peter Høgsteds blev præsenteret som Coops nye topchef var en af hans kongstanker, at Coops fem dagligvarekæder Fakta, Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen skulle stoppe interne krige mod hinanden og i stedet blive bedre til at samarbejde.

28BUSHoegsted-2.jpg

Hans beslutning kom i forlængelse af, at Irma allerede i 2012 mistede sit eget selvstændige hovedsæde i Rødovre og – under store protester fra den daværende Irma-direktør – blev flyttet ind på Coops hovedkvarter i Albertslund. For at sikre et endnu tættere samarbejde mellem Coops forskellige kæder valgte Høgsted i januar 2014 at flytte Irma og de fire øvrige kæder ind under det samme direktionsmedlem, og direktionsmedlemmet fik samtidig til opgave at skabe synergier mellem kæderne og derved spare millionebeløb for Coop. Men strukturen har virket dårligere end håbet, og derfor splitter Høgsted nu kæderne igen, så de ikke har samme øverste chef længere.

»Der er nok mere forskel på discountkæden Fakta og high-end-kæden (luksus, red.) Irma og de tre brugsformater (Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Kvickly, red.), end jeg havde forventet. Jeg havde en tro på, at der var flere synergier at komme efter,« siger Peter Høgsted, der ikke lægger skjul på, at hans manøvre dengang var et forsøg på at stoppe usund intern konkurrence, som han selv kalder en »krig«.

»Inden jeg kom til Coop vidste jeg, at jeg ville organisere tingene på en ny måde, så alle kæderne skulle være under samme direktionsmedlem og blive bedre til at arbejde tæt sammen. Kæderne havde været drevet individuelt, og de samarbejdede ikke særligt meget – eller de var rent faktisk i krig med hinanden,« siger Peter Høgsted.

Dankortterminal

Coops tredeling

Som led i en omfattende intern rokade, hvor en række direktører får nye ansvarsområder, har han besluttet, at Fakta og Irma ikke længere skal have den samme øverste chef i direktionen som tidligere. Fremover bliver Fakta-kæden lagt under direktionsmedlemmet Jan Madsen. Irma-kæden kommer direkte under Peter Høgsted selv, mens de tre »brugsformater«, som Høgsted kalder Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen, bliver lagt under Gregers Wedell-Wedellsborg.

»For mig giver det mere mening i dag, at der er en tredeling i markedet, i stedet for en femdeling. Så det har jeg gerne villet ændre på, når nu muligheden for en ændring dukkede op,« siger topchefen.

21BUSIrma-Allan.jpg

»Hvis vi kigger på, hvordan kunderne opfatter os og købsmønstret, så er der forskel på at handle i discountkæden Fakta og i kvalitets- og økologikæden Irma kontra brugsformaterne. Ved at skille det ad under tre forskellige hatte, så kan vi bedre rendyrke det handlemønster, som kunderne har,« siger Høgsted.

Høgsted vurderer, at det fortsat giver mening at arbejde i retning af mere samarbejde og integration mellem Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen.

»Der er ikke den store forskel på de tre butikker – andet end størrelsen på butikkerne og størrelsen af sortimentet. Men måden, man bruger butikkerne på, er nogenlunde ens. Og derfor vil vi prøve at se på, om der er ting i bagfunktionerne, hvor der er synergier. Kan man bruge det samme billede af leverpostej i tilbudsaviserne? Kan man samarbejde om noget? Kan man lave karriereudvikling på tværs af de her formater?,« siger Peter Høgsted.

Hans ord giver ny næring til diskussionen om, hvorvidt Coop bør fusionere de tre brugs-kæder sammen og give dem samme navn på facadeskiltet. Det spørgsmål ønsker topchefen dog ikke at stilling til i dag.

»Det har vi overhovedet ikke nogen planer om. Rejsen for os begynder et helt andet sted,« siger Peter Høgsted.

Trods omvæltningerne bevarer samtlige fem dagligvarekæder under Coop deres respektive kædechefer.

Business TV: Ender det med en fusion af Kvickly og Brugsen?

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere