Del : SMS
Berlingske Business

Svenske bønder i oprør mod Arla

Arla
Foto:

Hver syvende ud af ti svenske mælkebønder i Arla Foods vil skifte eller overvejer at skifte til et andet mejeriselskab, hvis de kunne. Det viser en undersøgelse fra Sveriges TV, SVT.

Artiklen fortsætter under annoncen

I vort naboland Sverige er mejerigiganten Arla blevet grundigt upopulær blandt sine egne mælkebønder, altså ejerne og andelshaverne. Hele syv ud af hver tiende mælkebonde vil skifte eller overvejer af skifte til et andet mejeri, hvis de kunne.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse, redaktionen bag det populære tv-program »Uppdrag Granskning« på Sveriges TV, SVT, har foretaget. Uppdrag kulegraver kontroversielle sager i og uden Sverige.

arla feta

For Arla-bonden Elin Torstensson fra Østerbybrug, nord for Uppsala i Nordsverige ville det give en meromsætning på mellem 200.000 og 220.000 kr. svenske kr. eller mellem 160.000 og 176.000 danske kr. om året, hvis hun skiftede mejeri.

Men Elin Torstensson er langt fra den eneste af de svenske andelshavere, der ønsker at kvitte Arla, ifølge Uppdrags undersøgelse.

Den er lavet med udgangspunkt i undersøgelse fra Sveriges fødevarestyrelse, Jordbruksverket, som bygger på spørgsmål til et stort antal tilfældigt udvalgte mælkebønder.

SVTs spørgeskemaundersøgelse blev sendt til 430 mælkeproducenter den 31. januar i år. Det svarer til 10 procent af alle svenske mælkeproducenter.

Mejeri

Som nævnt ville syv ud af ti mælkebønder, hvis de kunne, forlade eller overveje at forlade Arla til fordel for et andet mejeri.

56 procent, altså mere end halvdelen, af de adspurgte er utilfredse eller meget utilfredse med Arla, viser undersøgelsen.

Åke Hantoft, Arla-koncernens bestyrelsesformand og en af Sveriges store mælkeproducenter, siger til Sveriges TV, at han tror, at utilfredsheden beror på de forandringer, Arla har gennemgået de seneste 15 år.

Åke Hantoft peger på, at Arla er gået fra at være et svensk selskab til et internationalt selskab.

»Du (mælkeproducenten red.) føler, at man er længere fra beslutningerne end før,« siger Åke Hantoft.

Ifølge Elin Torstensson er det vigtigste for Arla at få overskud.

»Vi landmænd vil dø langsomt, men sikkert,« siger den nordsvenske mælkebonde.

Undersøgelsen tæller også landmænd, der leverer mælk til andre andre svenske mejerier. Næsten otte ud af ti mælkeproducenter fra disse mejerier svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres mejeri.

Kronprinsparret-Arla

Det tilsvarende tal hos Arla landmænd er fire ud af ti.

22 procent af Arlas mælkebønder, dvs. godt ud ud af 10, svarer, at de ikke vil skifte mejeri. Hos de øvrige svenske mejerier er det 70 procent, dvs. syv ud af 10, som ikke vil skifte mejeri.

»Det er ingen mælkekrise. Det er en Arla-krise,« som en leverandør til et af de andre mejerier udtrykker det.

73 procent af de adspurgte svenske mælkebønder udfyldte og besvarede spørgeskemaet inden tidsfristen for besvarelser udløb.

Det regnes ifølge SVT for en høj svarfrekvens og højere end mange andre opinionsundersøgelser.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere