Del : SMS
Berlingske Business

Svenske Arla-ansatte snuppet i privat forbrug på firmakort

arla
Ansatte hos Arla risikerer at blive retslig forfulgt, efter en intern undersøgelse har afdækket misbrug af midler. Foto:

Indkøb af legetøj, designertøj, kørekortsundervisning og en rejse til Paris for fruen. Ansatte i det hårdt pressede dansk-svenske mejeriselskab Arla har brugt firmakortet til en stribe private køb, viser undersøgelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens danske og svenske mælkebønder kæmper for at holde sig oven vande i den benhårde krig om mælkepriser i Europa, har svenske ansatte i mejerigiganten Arla flittigt brugt mælkebøndernes penge privat.

Ansatte i den svenske del af forretningen har brugt firmakortet til private indkøb i blandt andet legetøjsbutikker, hos designerbutikken Hugo Boss, til at lære at køre bil og til køb af alkohol.

Det viser en undersøgelse lavet af det svenske TV-program Uppdrag Granskning, der vises i aften.

Programmet har fået adgang til tusindvis af interne dokumenter bestående blandt andet af fakturaer for indkøb.

arla

I december gik direktøren i Arla Foods Sverige, Henri de Sauvage Nolting, ganske opsigtsvækkende ud med en indrømmelse i den svenske erhvervsavis Dagens Industri med titlen »Penge er gået til forkerte ting.«

Firmaet havde blandt andet brugt repræsentationsudgifter på »en uansvarlig måde« skrev direktøren i indlægget.

»Det er uacceptabelt. I en tid hvor hver eneste øre er vigtig for arlabønderne, har vi, som skal leve op til kooperativets tillid, mere end nogensinde et ansvar for at sikre, at hver en krone bruges rigtigt,« skrev han.

Ifølge Uppdrag Granskning blev dette debatindlæg bragt mindre end et døgn efter, at programmet havde henvendt sig til Arla med en lang række spørgsmål til de fund, de havde gjort i fakturaerne.

Mange af indkøbene var nemlig svære at forklare som arbejdsrelaterede.

I gennemgangen af fakturaerne viste det sig for eksempel, at en ansat, der delvis arbejdede i udlandet, blandt andet havde brugt sit firmakort i legetøjsbutikker, hos luksusbrandet Hugo Boss, på restaurantbesøg i den tyrkiske turistdestination Antalya og til at ganske enkelt hæve penge.

pix-arla

Ifølge Arla Foods Sverige har man tidligere haft et system, hvor det var tilladt for ansatte at bruge firmakortet til private inkøb, hvorefter de ansatte en gang om måneden skulle tilbagebetale beløbet til virksomheden.

Men Arlas svenske direktør Henri de Sauvage Nolting erkender nu, at systemet ikke har fungeret.

»Fra og med første maj 2015 har vi haft nultolerance for private indkøb. Men jeg er også ansvarlig for perioden før da, så vi er gået tilbage og har sagt O.K., den håndfuld personer, der har brugt kortet privat, har rent faktisk også betalt beløbene tilbage,« siger han til programmet.

Da Uppdrag Granskning bad om at se dokumentation for dette, ville Arla imidlertid ikke fremvise den.

En anden faktura, som stak ud, var et indkøb, der knyttede sig direkte til direktøren selv. Han lod Arla betale regningen for en flybillet til Paris for konen til en værdi af 12.000 svenske kroner (ca. 9.500 danske kroner).

Først argumenterede Henri de Sauvage Nolting for, at det kun var fair at medbringe sin hustru på denne rejse, der skete i embedsmedfør. Men han har siden ændret mening og vil nu betale beløbet tilbage.

arl

»Til at starte med vurderede jeg, at det var arbejdsrelateret, men efter I kontaktede mig, har jeg indset, at det kunne blive misforstået, og det bryder jeg mig ikke om. Så jeg har besluttet selv at at betale for det,« siger Henri de Sauvage Nolting.

Arla har desuden også afholdt et firmaevent for kunder og ansatte på en golfbane i Sverige, der nu udsættes for kritik. Her blev der spist, drukket og uddelt gaver for 116.000 svenske kroner (ca. 92.000 danske kroner). Arrangementet skal ifølge Uppdrag Gransknings kilder have haft mere karakter af socialt samvær end at være arbejdsrelateret.

Ifølge det svenske Institut mod Bestikkelse risikerer det dermed at have karakter af bestikkelse.

Undersøgelsen er lavet af det svenske program Uppdrag Granskning svt.se/ug og vises i aften klokken 20 på SVT1 og SVT Play.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere