Del : SMS
Berlingske Business

Stjernekrig om nyt kvalitetsmærke for svin

Mærke
Det gode svineliv – inden slagtningen – skal belønnes med op til tre stjerner, men et nyt kvalitetsmærke får kniven af bl.a. Coop, Økologisk Landsforening, Forbrugerrådet Tænk og Dyrenes Beskyttelse. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen

Et nyt stjernemærke skal guide forbrugerne til at købe svinekød, hvor dyrevelfærd er i højsædet – men ifølge dele af detailhandlen og interesseorganisationer kan mærket risikere at vildlede forbrugerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det blev kaldt »historisk«, da landbruget, detailhandlen, dyrevelfærdsorganisationer, forbrugerråd og slagterier i marts 2014 på daværende fødevareminister Dan Jørgensens (S) initiativ blev enige om en fælles erklæring, hvor alle forpligtede sig til at arbejde for en bedre dyrevelfærd i de danske grisestalde.

Lunde beklager tone i Facebook-opslag om Ida Auken

Knap to år senere er Fødevarestyrelsen på trapperne med det første konkrete tiltag på området, men undervejs er forsamlingen bag skrumpet betragteligt.

Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk, Økologisk Landsforening og Coop er blandt de parter, der undervejs har forladt forhandlingsbordet, og de stemmer nu alle i fælles kor for at kritisere det nye tiltag.

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant

Og lad os få det på plads først:

Med en ny mærkningsordning lægger Fødevarestyrelsen op til, at producenter af fersk svinekød kan gøre sig fortjent til alt fra 0 til 3 stjerner afhængig af, hvor godt svinene har haft det i stalden.

Oplægget er, at fersk kød fra frilandsgrise og økologiske bestande skal belønnes med tre stjerner på pakken i køledisken, mens krav om hele haler og løsdrift er blandt de mere lempelige krav, der skal opfyldes, hvis man vil have en eller to stjerner.

Danish Crown

Men den nye ordning risikerer at vildlede forbrugerne, lyder kritikken fra en stribe organisationer og den danske dagligvaregigant Coop.

»Det største problem er, at man anpriser den helt konventionelle måde, vi dyrker svine­kød på med en enkelt stjerne. Helt normalt slagtet svinekød vil kunne få én stjerne, og det, synes vi, er uretfærdigt for de producenter, der har brugt store summer på at omlægge til friland eller økologisk landbrug,« siger Peter Høgsted, administrerende direktør hos Coop.

Han kritiserer videre, at ordningen lægger op til at sidestille økologisk svinekød med frilandsgrise.

»Hvorfor skal jeg købe økologisk, hvis frilandsgrise får den samme ros?,« spørger Peter Høgsted polemisk.

29BUSDan-Joergensen.jpg

Økologer vil forsvare deres mærke

Det spørgsmål efterlyser man også svar på hos Økologisk Landsforening.

»Hvis man laver en mærkningsordning, som der er lagt op til, gør man det uklart, hvad der er økologi, og hvad der er friland. Der er en massiv opbakning til økomærket, og det må ikke blive underløbet, så folk kan tro, at det ene kan være lige så godt som det andet,« siger formand i Økologisk Landsforening, Per Kølster.

Han mener, at hensynet til erhvervet kan have drevet beslutningen frem på bekostning af forbrugernes behov.

EU afviser krisestøtte til danske svineproducenter

»Det her er drevet af et ønske om en god omsætning for den danske svineproduktion. Det kan man ikke fortænke branchen i. Men det kommer til at støde ind i forbrugerne behov for gennemskuelighed,« siger han.

Også i forbrugernes organisation, Forbrugerådet Tænk, er man særdeles loren ved den nye mærkning.

»Den vil kunne vildlede forbrugerne snarere end at hjælpe dem til at købe et produkt, hvor dyrevelfærden er i top,« siger seniorrådgiver Camilla Udsen.

Dyrevelfærd på tre niveauer

Hos Dyrenes Beskyttelse kritiserer direktør Britta Riis ordningen for at grænse til vildledning, fordi kødet kan få en stjerne, selv om det stammer fra kastrerede smågrise.

»Der er ikke god dyrevelfærd i det, der bliver mærket med en enkelt stjerne. Vi har ikke noget imod, at man ønsker at eksportere dansk svinekød, men vi skal hellere være kendt for god dyrevelfærd, og det er altså økologi og friland,« siger hun.

Hos Fødevarestyrelsen, der har båret faklen i bestræbelserne på at samle parterne bag initiativet, forsikrer projektleder Poul Ottosen om, at svineproducenter skal hæve sig over den eksisterende lovgivning, hvis de vil gøre sig fortjent til få de nye stjerner på pakken.

Poul Lang Nielsen og hans canadiske kone, Carla, har drevet land

»I det koncept, vi arbejder med, opererer vi tydeligt med bedre dyrevelfærd på tre niveauer, og de ligger alle klart og tydeligt over de standardkrav, der er i dag,« siger Poul Ottosen.

Han nævner specifikt den så omstridte halekupering af smågrise som et punkt, hvor producenterne står over for at skulle oppe sig for at få en stjerne på produktet.

»I dag er det forbudt at foretage halekupering, medmindre man forsøger at forebygge halebid. Det betyder, at der i groft skåret 95 procent af produktionerne finder halekupering sted. Men et krav for at få en stjerne vil være, at der hverken er halebid eller halekupering,« siger Poul Ottosen.

Derudover vil der også være krav om løsdrift, og at grisene har adgang til halm som rode- og beskæftigelsesmateriale i staldene.

»Det her skal sikre mere transparens«

Projektleder Poul Ottosen deler heller ikke kritikernes frygt for, at det vil udhule salget af økologiske produkter, når det sidestilles med frilandsgrise.

»Økologimærket består, og de forskellige mærker skal eksistere ved siden af hinanden. Det her skal sikre mere transparens,« siger Poul Ottosen.

Han fastslår samtidig, at sigtet med tiltagene udelukkende er at forbedre dyrevelfærden og ærgrer sig over, at flere af kritikerne undervejs forlod forhandlingerne. »Vi startede arbejdet, hvor alle var med, men på et tidspunkt måtte vi konstatere, at der var meget divergerende opfattelser, og at visse organisationer slet ikke kunne bakke op om forslaget, og så er det jo svært at komme videre,« siger han.

Blandt de organisationer, der bakker op om initiativet, er Dansk Supermarked og ○. I dag mødes branchen og organisationer for at drøfte udmøntningen af den nye ordning. Den ventes at træde helt i kraft i slutningen af 2016 eller 2017.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere