Del : SMS
Berlingske Business

Søde drikke skal trække kvinder til Carlsberg

09BUSBuhl.jpg
Carlsberg-chef Jørgen Buhl Rasmussen.

Sødere smag og mindre alkohol i nye drikke skal få nye målgrupper til at drikke Carlsbergs produkter. Særligt sigter det danske bryggeri efter kvinderne og yngre kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Carlsberg er klar med en stribe nye produkter langt fra kerneproduktet øl. Det danske bryggeri vil lancere nye sødere drikke med mindre alkohol. De skal tiltale kvinder og yngre kunder, og i fremtiden vil den type produkter udgøre en væsentligt større del af Carlsbergs sammensætning af produkter, siger topchef Jørgen Buhl Rasmussen i et interview med Berlingske Business.

»Øl er kerneforretningen, men vi kigger mere og mere på mange andre produkter. Det kan være ikke-alkoholiske drikke, cider, energidrikke eller forskellige sundhedsprodukter,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Selv om øl altid har været kernen i Carlsberg, siden bryggeriet blev stiftet i 1847, har ølkoncernen forsøgt sig med flere ikke-ølprodukter, der primært har været sodavand. Men i de seneste ti år har Carlsberg lanceret en stribe nye mærker, der er helt andre typer af drikke.

I dag har det danske bryggeri en bred portefølje med for eksempel sundhedsprodukter som Beo, energidrikken Battery, ciderproduktet Somersby og en række forskellige drikke, der mest minder om traditionelle drinks.

God indtjening på cider

I alt har Carlsberg 332 forskellige brands. I 2012 udgjorde de produkter, som ikke er øl, 14 pct. af koncernens samlede volumen, og det tal vil vokse, siger Buhl Rasmussen.

»Andelen kommer til at stige. Det afhænger af, hvor succesfulde vi er med vores innovation. Man skal være lidt tålmodig specielt i den kategori, men vi lægger meget energi i det. Om andelen på 14 pct. en dag bliver 20 eller 25 pct., vil tiden vise,« siger Jørgen Buhl Rasmussen, som tilføjer, at de mange nye produkter, der typisk er sødere og har mindre alkoholprocent, blandt andet skal tiltale kvinder.

»Vores håb er, at vi kan få flere kvinder ind, og vi kommer med mange nye ting, der skal appellere mere til dem. I dag sælger vi typisk 80 pct. til mænd, men vi håber, vi kan ændre andelen. På den måde får vi pludselig fat i nogle helt nye målgrupper, som vi ikke har fat på i dag,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Han peger også på, at sødere produkter tiltaler et yngre publikum.

»Specielt den yngre del af befolkningen har smag for sødere produkter. Øl er meget bittert, og trenden mange steder er, at nye typer øl bliver sødere. De øl, vi har med mere sødelige ingredienser, går godt mange steder,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Han mener, at Carlsberg kan tjene lige så meget på mange af ikke-ølprodukterne som på de traditionelle øl. Et af produkterne er ciderdrikken Somersby.

»Somersby er en kæmpesucces for os. Det er i 35 lande, og er det hurtigst voksende Cider-produkt i verden. Vi har særdeles god indtjening på Somersby,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Han vil ikke sige, hvilke nye typer af drikke som Carlsberg barsler med til de kommende år. Men han fortæller, at der er forskel på, hvad det danske bryggeri arbejder med til de forskellige verdensdele.

»I Asien er vores innovation anderledes. Her er det ofte en anden type smag, og vi forsøger for eksempel at komme forskellige te-variater i produkterne,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Skarp konkurrence fra spiritus

De nye opfindelser fra Carlsberg kommer samtidig med, at koncernen er under pres på hjemmemarkedet i Vesteuropa. Ølsalget har længe været trængt i takt med, at blandt andet nordeuropæerne har fået smag for vin. Men også spiritusindustrien har med en række nye produkter gnavet af bryggeriernes markedsandele.

»Det er en måde at tage kampen op med spiritusindustrien, der har været gode til at introducere nye, dyrere mærker. Somersby konkurrerer nok i lige så høj grad med cocktails og hvidvin, som det konkurrerer med øl,« siger aktieanalytiker Casper Blom fra Handelsbanken. Han peger på, at forbrugere af de nye produkter er mindre loyale, og derfor kræver det en større indsats hele tiden at komme med nye produkter.

»Det er naturligvis usikkert, hvor længe de her produkter kan leve. Nogle kan måske kun holde i en kortere periode, og derfor er det også et område, der kræver en vis innovation at holde i live,« siger Casper Blom.

Forbrugernes krav har også ændret sig.

»Jeg tror, at forbrugerne vil have flere og flere valg. De er vant til, at der kommer flere muligheder. Tidligere skulle man vælge mellem Carlsberg og Tuborg, men nu kan man vælge mellem mange forskellige øl fra hele verden,« siger Casper Blom.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere