Del : SMS
Berlingske Business

Snaps og bitter bliver drukket under bordet

Reportage fra Brdr. Prices nye restaurant, der har været åben i en uge. I en bowle på disken ligger der flasker med forskellige slags snaps på køl. Foto:

Aalborg Akvavit og Gammel Dansk lider under danskernes ændrede alkoholvaner.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danskerne drikker meget, men det er ikke længere snaps og bitter, de skyller ned.

Pernod Ricard Danmark, der blandt andet ejer de danske spiritus-klenodier Gammel Dansk og Aalborg Akvavit, melder om et vigende salg og har strømlinet forretningen frem for at satse på innovation inden for de traditionelle, danske spiritusmærker. Det skriver Børsen.

Faktisk er Pernod Ricard Denmarks omsætning halveret fra regnskabsåret 2009/2010 til 2010/2011.

Pix- VODKA-biz


"Tiden er ikke med akvavit og bitter, hvorimod whisky, rom og vodka er det, der er vækst i i Danmark. Generelt set viger markedet for snaps med to procentpoint om året og for bitter er det 3-4 procentpoint," siger Jan Rose Pedersen, adm. direktør for Ricard Danmark til Børsen.

Niels Folmann, livsstilsekspert og tidligere direktør for reklamefirmaet BBDO, fastslår, at snaps stadig har sin berettigelse til jul og påske, men at de to spiritusvarianter er ramt af, at de danske alkoholvaner har ændret sig:

"Man tager ikke længere en morgenbitter på arbejdspladsen, og selv jægere og fiskere dropper Gammel Dansk i dag. Der er generelt færre og færre brugssituationer, hvor det er naturligt at finde en flaske bitter frem," siger Niels Folmann.

pix-øl


Ricard Pernod har foretaget et massivt frasalg af mærker og aktiver, så virksomheden står tilbage i halv størrelse, men med forbedret lønsomhed.

Pernod Ricard Denmark markedsfører kendte mærker som Ballantine's, Jameson, Havana Club og Absolut. De hører til premium-segmentet, som vokser med tocifrede vækstrater i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere