Del : SMS
Berlingske Business

Slaveri sikrer billige rejer i vestens kølediske

Slaveri sikrer billige rejer i vestens kølediske
Screenshot fra The Guardians dokumentar om slavearbejderne i Thailand. Billedet er dog fra land, og er ikke optaget på en af slavebådene.

Menneskehandel indgår som en vigtig brik i den forsyningskæde, der leverer billige kæmperejer til vestlige forbrugere. Thailandsk gigantvirksomhed med dansk tilstedeværelse benytter underleverandører, der bruger slaver som arbejdskraft.

Artiklen fortsætter under annoncen

Slaveri spiller en væsentlig rolle i produktionen af thailandske rejer. Det afslører den britiske avis The Guardian, der gennem et halvt års arbejde har formået at påvise forbindelsen mellem thailandske slavebåde og prisbevidste, vestlige forbrugere. Herunder, at Thailands største eksportør af kæmperejer, CP Foods, der leverer den efterspurgte spise til detailgiganter som Wall Mart, Tesco og Carrefour, benytter underleverandører, der gør brug af organiseret slaveri.

Avisen har været i kontakt med en lang række slavefiskere, bådkaptajner og embedsmænd i sit forsøg på at belyse problemet. Tidligere slaver kan fortælle om årelange ture på havet, 20 timer lange arbejdsdage, tortur, likvideringer og selvmordsforsøg fra andre slaver, der så druknedøden som den eneste vej at undslippe.

Se dokumentaren »Supermarket Slave Trail« fra The Guardian her.

15 immigranter fra de fattige nabolande Myanmar og Cambodja fortæller om, hvordan de i god tro via en arbejdsformidler rejste til Thailand i håbet om et ordentligt arbejde, men i stedet blev solgt videre som slaver for et beløb ned til 250 pund, svarende til godt 2320 kroner.

»Jeg troede, at jeg skulle dø,« siger Vuthy, der er en tidligere munk fra Cambodja, til avisen. Han blev solgt fra bådkaptajn til bådkaptajn.

»De holdt mig lænket, og de bekymrede sig ikke om mig eller gav mig noget at spise. De solgte os som dyr, men vi er ikke dyr - vi er mennesker,« fortsætter han.

CP Foods, der er et thailandsk konglomerat med 250.000 ansatte og en årlig omsætning på over 165 milliarder kroner, køber via en række fabrikker skidtfisk fra slavebådene. Skidtfisken bruger selskabet til fiskefoder på sine rejefarme. Dermed er slavearbejdet med til at sikre, at selskabet kan eksportere godt 50.000 tons rejer om året, blandt andet til supermarkederne i vesten, hvor forbrugerne ønsker stadigt billigere varer.

Dens danske afdeling, CP Foods Denmark, forhandler dog ikke skaldyr, men alene kyllingekød. Af den grund ønsker den danske direktør, Christian Juul, ikke at udtale sig til citat. Hans viden om problemet er ikke stor nok. I stedet har han sendt en pressemeddelelse fra CP Foods hovedkvarter, hvor slavearbejdet kaldes dybt uacceptabelt.

»Problemet ligger i produktionen af fiskefoder og gennemsigtigheden med forsyningskæden til fiskerbådene. Alle producenter i Thailand køber i øjeblikket skidtfisk til at producere fiskefoder på den samme måde, men CP Foods er den eneste repræsentant for industrien, der er klar til at stille op foran kameraerne og svare på spørgsmål,« står der blandt andet.

»Vi er overbevist om, at det er bedre at arbejde inden for systemet for at arbejde for forandring frem for at gå sin vej. Som artiklen i The Guardian skriver, har CP Foods et valg. Vi kan stoppe helt med at købe fiskefoder for blot at skubbe problemet over til andre, eller vi kan fortsætte med at arbejde for at forbedre situationen,« skriver selskabet endvidere.

Blandt CP Foods danske kunder er Dansk Supermarked og Coop. Ifølge informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, vil sagen dog ikke få nogen indflydelse på deres samarbejde med CP Foods, så længe koncernens supermarkeder alene sælger kylling og ikke skaldyr fra den thailandske producent.

»Vi har ikke nogen viden om, at der er sket noget i strid med vores regler i forhold til de produkter, vi har,« siger han. »Vi forholder os til de varer, vi køber, ikke til dem, andre køber. Kun i det øjeblik, der opstår mistanke om, at der er noget galt med de varer, vi køber, vil vi gå ind og blande os. Det her vedrører ikke os,« siger han.

Dansk Supermarked oplyser, at man tager sagen meget alvorligt og nu vil tage en dialog med CP Foods Denmark, ligesom at alle indkøbsdirektører vil blive informeret og skal tage stilling til sagen.

sodoedelighed_Business

Blandt de kendte forhandlere af CP Foods' skaldyr, er også Aldi i Storbritannien. Herhjemme sælger Aldi dog modsat søsterselskabet ikke produkter fra CP Foods, men alligevel har supermarkedskoncernen nu igangsat en undersøgelse for at sikre sig mod, at nogle af dens leverandører har købt produkter fra det thailandske selskab.

»Det er selvfølgelig et stort detektivarbejde at gå tilbage i forsyningskæden og finde ud af, om der er en eller anden underleverandør til en underleverandør, der har købt fra denne her producent,« siger Thomas Bang, der er vicedirektør i Aldis indkøbsafdeling til Berlingske Business.

Det konkrete antal fiskearbejdere, der lever som slaver i Thailand, er ukendt. I alt arbejder 300.000 i den thailandske fiskeindustri, der er verdens største rejeeksportør. Heraf er 90 procent immigranter, der er særligt udsatte for menneskehandel. Menneskerettighedsorganisationen Anti-Slavery International har sagt, at »hvis du køber rejer fra Thailand, vil køber du produkter fra slavearbejde.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere