Del : SMS
Berlingske Business

Skyhøj indtjening i dansk landbrug

traktor
Foto:

Med et forventet overskud på 5,4 mia. kr. i 2013 når dansk landbrugs indtjening det højeste niveau i 13 år. Men flere tusinde landmænd erhvervet fortsat belastet af stor gæld

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske landmænds indtjening når skyhøje højder i år. Med et anslået overskud i år på 5,4 milliarder kroner, der i 2014 ventes at stige til 6,8 milliarder kroner siden år 2000.

2013-indtjeningen er den bedste indtjening for erhvervet. Baggrunden for fremgangen i indtjeningen er primært høje priser på landbrugs- og fødevareprodukter og et meget lavt renteniveau.

Det er hovedkonklusionen på en analyse af dansk landbrugs økonomiske tilstand, som Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi netop har offentliggjort.

For første gang i dette århundrede havde landbrugs- og gartnerivirksomhederne med sidste års overskud på 2,4 milliarder kroner nok til at forrente egenkapitalen.

Landmændene har travlt med at få kørt gyllen nu på markene. Her er det ved Lemvig tirsdag d.9.april 2013. (Foto: Morten Stricker/Scanpix 2013)

Danmark har godt 30.000 heltids- og deltidslandbrug. Heraf er der godt 10.000 virksomheder, hvor landmanden er fuldtidsbeskæftiget og som regel har en eller flere ansatte. Overskuddet er restbeløbet, der er til aflønning af landmandsfamilien og til at forrente virksomhedens egenkapital.

"De store mælkeproducenter har efter seks magre år fået det ualmindeligt godt og udsigt til et markant løft i indtjeningen. De har rigtigt vind i sejlene. Svineproducenterne har det også godt. Baggrunden er, at der på globalt plan har været en rekord stor kornhøst. Selv om der er lave priser på korn og dermed foder er priserne på mælke- og kødprodukter ikke faldet tilsvarende, fordi efterspørgslen på animalske produkter er steget".

Det siger seniorrådgiver Johnny M. Andersen, en af de seks forfatterne bag analysen fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi.

Efter tørken i USA og Rusland i 2012 ligger den globale produktion af kød- og mælkeprodukter fortsat underdrejet, og det spiller en ikke uvæsentlig rolle for dansk landbrugs fremgang. I 2012 var der høje priser på animalske produkter som følge af bl.a. glubende efterspørgsel på især mælke- og kødprodukter fra Kina.

ARKIVFOTO 2009 af landmand der sprøjter sine marker- - Se RB 5/

Samtidig er der ifølge forskerne udsigt til en rekordstor global korn- og sojahøst, som vil sætte foderpriserne under pres. Det vil igen være til fordel for økonomien i kød- og mælkeproduktionen.

Johnny M. Andersen drypper dog malurt i bægeret i forbindelse med landbrugets rekordhøje indtjening. Han peger på, at væksten i produktiviteten i dansk landbrug er for lav. 

"En bæredygtig udvikling i indtjeningen, kræver en vækst i produktiviteten," fastslår seniorforsker Johnny M. Andersen.

svin landbrug


Men det kræver nyinvesteringer i produktionsbygninger, maskiner og investar, som igen kræver lån fra banker og realkreditinstitutter. Og her er landbruget stækket af lav kreditværdighed. Erhvervet er fortsat belastet af en samlet gæld på godt 340 milliarder kr. 

 Analysen af landbrugets indtjening dækker over, at nogle landmænd har en rigtig god økonomi, mens de andre sidder i gæld til halsen. En tommelfingerregel i finans- og landbrugsbranchen er, at en tredjedel af de godt 10.000 heltidslandmænd er tæt på at brække halsen.

Så der er behov for, at en væsentlig del af landbrugets indtjening over en længere årrække skal bruges til at bringe gælden ned,, konkluderer forskerne.

Martin Merrild formand for Landbrug & Fødevarer.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere