Del : SMS
Berlingske Business

Restauranter er den største jobskaber siden finanskrisen

restaurantgæster
Overskrift
Mesteren i jobskabelse er et ældgammelt erhverv, nemlig Danmarks 14.300 restauranter, som trods finanskrise og svære tider, netto har skaffet 7.500 mennesker i arbejde svarende til 5.300 fuldtidsjob siden 2009. Foto:
Madklubben_business1
Overskrift
Anders Aagaard Jensen i Madklubbens kommende restaurant på Kgs. Nytorv. Håndværkerne har travlt inden åbningen til påske. Foto: Mads Nissen

Danmarks flere end 14.300 restauranter har siden 2009 skabt 7.500 nye job. Det er over tre gange flere, end medicinalindustrien har leveret, og restauranterne har således etableret flere nye job end nogen anden branche i den private sektor.

Artiklen fortsætter under annoncen
Glem medicinalindustrien, glem internethandel. I hvert fald når det gælder om at skaffe flere job i Danmark. Landets suverænt mest effektive jobmaskine er nemlig ikke de moderne viden- og teknologitunge brancher. Mesteren i jobskabelse er et ældgammelt erhverv, nemlig Danmarks 14.300 restauranter, som trods finanskrise og svære tider, netto har skaffet 7.500 mennesker i arbejde svarende til 5.300 fuldtidsjob siden 2009.

Over 73.000 personer arbejdede ultimo 2012 i branchen, som sidste år omsatte for 34 mia. kroner. De flere end 14.000 restauranter i Danmark skabte flere end tre gange så mange job som medicinalindustrien, som har etableret 2.000 nye job siden 2009. Og fem gange flere end internethandlen, som har skabt 1.500 nye job i perioden. Det viser beregninger fra Berlingske Research på basis af tal fra Danmarks Statistik som en del af serien »Jagten på opsvinget«.

Gode til integration

Ifølge brancheforeningen Horesta ansætter erhvervet rigtig mange unge mennesker. Blandt de 20-29-årige var over 12 procent alene i 2012,og ifølge Horestas direktør Katja Østergaard har restauranterne rigtig mange udenlandske medarbejdere: »Vi er et af de mest integrationsfremmende erhverv,« siger hun.

Madklubben 2

»Udsigterne i erhvervet er ganske lyse. Rejser er noget af det, der vokser allermest, og Danmark skal have del i den vækst, så vi kan få flere udenlandske turister på vores restauranter,« siger Katja Østergaard, som glæder sig over, at danskerne har ændret deres spisevaner:

»Danskerne bruger flere penge på at gå ud. Samtidig er de danske restauranter som Noma, MASH, Sticks’n Sushi og Jensens Bøfhus internationale succeser.«

Køkken1

Det er især Danmarks 500 kæde og -konceptrestauranterne, der starter nye restauranter op: »Kæderne har et gennemprøvet koncept, og de kan udnytte stordriftsfordele ved indkøb, markedsføring og administration. Derfor klarer de sig ofte bedre end gennemsnittet,« forklarer Katja Østergaard.


dfasdfdsafserfasfwe
For abonnenter LÆS MERE : Analyse af 34 gourmet-restauranter

I Horestas seneste opgørelse er McDonald’s stadig suverænt den største kæde med 89 restauranter. Største danske kæde er Sunset Boulevard med 45 restauranter, mens Joe & the juice og Monarch har henholdsvis 28 og 18 restauranter.

Byline foto Business journalist Peter Suppli Benson

Hvert år åbnes over 2.000 nye restauranter i Danmark, og næsten lige så mange må lukke. Det er dog kun en mindre del, der går konkurs. Antallet af konkurser var knap 300 i 2012 – heraf flest blandt grillbarer og pizzariaer, som også er den kategori, der har haft lavest jobvækst.Restaurationsbranchen har haft en om-sætningsfremgang på knap 14 pct. siden 2007, og indtjeningen er i bedring. 2012 var ifølge Horesta restauranternes hidtil bedste år.


Artiklen fortsætter under billedet
Restauranter

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere