Del : SMS

Presset marked malker Arlas omsætning

Arla
Faldende mælkepriser og et stadig stærkere marked presser Arla på omsætningen, viser regnskabet for 2015. Direktør Peder Tuborgh forventer et lige så hårdt 2016. Foto:

Faldende mælkepriser og et stadig stærkere marked presser Arla på omsætningen, viser regnskabet for 2015. Direktør Peder Tuborgh forventer et lige så hårdt 2016.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mejerigiganten Arla må sande, at 2015 ikke blev et specielt herligt år. Faldende mælkepriser og og hårdere konkurrence har ramt den dansksvenske mejerikoncern på både omsætning og indtjening.

På omsætningen taber man for første gang i mange år terræn, og i 2015 gik man 3,3 procent tilbage i forhold til året før. 76,5 milliarder danske kroner blev omsætningen i 2015.

Mælk

Den såkaldte Arlaindtjening, der er den værdi, Arla skaber for hvert kilo mælk fra andelshaverne, er også faldet betragteligt. I 2015 endte man på 251,4 øre pr. kilo - året inden endte man 310,9 øre, og den er altså faldet godt 20 procent på et enkelt år.

Adm. direktør Peder Tuborgh kalder 2015 for et »hårdt år på alle markeder«, men mener alligevel, at Arla lykkedes med sine planer.

»Vi vidste, at 2015 ville blive et hårdt år på alle markeder, og det var det. Priserne på mejeriprodukter globalt var under pres hele året, og det har alle mælkeproducenter mærket konsekvenserne af. Det påvirkede også Arlas mælkepris til ejerne og vores omsætning i 2015. Når det er sagt, så lykkedes Arla med at gennemføre de opgaver og forandringer i forretningen, som vi havde sat os for i et år, hvor hele mejeribranchen stod over for store udfordringer,« siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh, i en pressemeddelelse.

Det er blandt andet den russiske handelsembargo og en mindre efterspørgsel fra Kina, der kombineret med en hårdere konkurrence i Europa har tæret på Arlas markedsposition.

Kina og Rusland er blandt verdens største importører af mejeriprodukter, og de har af forskellige årsager importeret væsentlig mindre mælk, ost og yoghurt i 2015, hvilket har ført til faldende priser på mælk verden over.

Danske Arla-fyringer falder på plads de næste tre uger

Nettoresultatet ender på 2,2 milliarder danske kroner, hvilket svarer til 2,8 procent af Arlas omsætning, og dermed lidt under mejerikoncernens egen tommelfingerregel, der byder, at resultatet mindst skal svare til tre procent af omsætningen. I 2014 tjente Arla 2,4 milliarder.

Regnskabet kommer få uger efter, at Arla varslede en helt ny strategi, der samtidig indebar, at 500 stillinger skulle skæres.

I forbindelse med regnskabet oplyser mejerimastodonten, at man ikke er færdig med at skære i udgifterne.

»Det er meget vigtigt for os, at vi konstant bliver mere omkostningseffektive, så vi kan sikre størst mulig værdi for vores ejere, som for tiden befinder sig i en ekstremt vanskelig situation. Derfor har vi sat et nyt mål om at reducere vores årlige omkostninger med 100 millioner euro hvert år frem til 2020,« forklarer Peder Tuborgh.

02BUSBUSINESS-132948.jpg

Han forventer ikke, at 2016 bliver et nemmere år at navigere i, og først i det sidste halvår forventer direktøren, at det globale marked vil arte sig.

»Det globale mejerimarked har sjældent været så hårdt og uforudsigeligt som nu, og 2015 blev desværre lige så udfordrende, som vi havde forventet. Vi har en særdeles vanskelig opgave foran os i 2016, da den globale mælkeforsyning stadig vil være større end efterspørgslen. Vi forventer, at det globale marked vil begynde at vende i en positiv retning i anden halvdel af 2016,« siger Peder Tuborgh.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere