Del : SMS
Berlingske Business

Peder Tuborghs medicin virker

06BUSPeder-Tuborgh.jpg
Arlas administrerende direktør, Peder Tuborgh, kæmper hårdt for at banke selskabet­s indtjening i vejret i en tid, hvor mejeribranchen er under pres i hele verden. Foto: Henning Bagger

Verden over har mejeribranchen i lang tid været ramt af dyb krise. I Arla har topchef Peder Tuborgh fundet en medicin til at banke selskabets indtjening i vejret. Det er massive investeringer i lancering af nye forædlede produkter og benhård effektvisering. Den medicin virker tilsyneladende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fyringer. Effektiviseringer og besparelser. Lukninger af mejerier og mælkefarme. Et helt uforudsigeligt marked.

Den smitsomme syge i den globale mejeri­industri har fået priserne på mælk og andre mejeriprodukter til at rasle ned verden over. Krisen er alvorlig, og den har haft dramatiske konsekvenser, også for Arla Foods.

Med topchef Peder Tuborgh i spidsen har Arlas ledelse imidlertid fundet en medicin mod sygdommen for at få salgspriser, omsætning og indtjening til at rette sig. Medicinen virker tilsyneladende godt og effektivt.

»Vores strategi er at prøve at løse problemerne ved blandt andet at investere markant i lancering af masser af nye produkter, parallelt med et benhårdt effektiviseringsprogram,« siger den administrerende direktør.

27BBMPeder-Tuborgh.jpg

I årets første halvdel faldt Arlas omsætning med små fire procent til 38 milliarder kroner. Globalt har priserne været under voldsomt pres siden sidste år. Årsagerne er, at Kinas import af mejeriråvarer fra hele verden gik i stå, og Rusland indførte importforbud på mejeriprodukter fra EU. Samtidig voksede mælkeproduktionen i EU og New Zealand.

Øget markedsføring

Arla har navigeret på det hårdt pressede verdensmarked ved at øge salget af varemærker og fastholde en stram styring af omkostningerne. I samråd med bestyrelsen besluttede Peder Tuborgh og hans ledelsesteam i begyndelsen af i år at øge Arlas markeds­føring med 25 procent. Af konkurrencemæssige grunde ønsker Tuborgh ikke at oplyse tallet.

»Disse tiltag har været med til at øge omsætning og indtjening i en del af Arlas forretning,« siger han.

Peder Tuborgh regner med, at koncernens omsætning i år falder fra 79 milliarder kroner sidste år til mellem 76 og 77 milliarder kroner, mens indtjeningen bliver lidt lavere end sidste år. Det skyldes de negative forhold på verdensmarkedet.

Peder Tuborgh var stort set ukendt i offentligheden, da bestyrelsen for føde­vareselskabet i 2005 udnævnte den dengang 42-årige cand.merc. og mangeårige Arla-leder til øverste direktør efter svenskeren Åke Modig.

Siden har Peder Tuborgh udviklet sig til en af landets mest eksponerede erhvervschefer i medierne. Succesdirektøren, der er blevet en medie-darling, har formået at lede Arla helskindet gennem kriser, blandt andet Muhammed-krisen, og fusioner med tyske og britiske mejeriselskaber.

Mejeriindustrien kæmper for andet år i træk med en historisk dyb krise. Rigtigt mange af gigantens 12.700 mælkeproducenter, der ejer Arla Foods, er økonomisk i knæ. Med Arlas fortsat lave afregningspriser tjener mælkeproducenterne ingen penge. Samtidig er mejerikoncernens indtjening under hårdt pres.

Ét af Peder Tuborghs budskaber er, at det med Arlas strategi er lykkedes godt at navigere på det turbulente verdensmarked. Gennem innovation arbejder Arla med at gøre råvarerne, mælken, så profitabel som mulig, når den sælges som færdige produkter – selv på et vanskeligt marked.

»Vores pipeline af innovative produkter, der er blevet markedsført i år og vil blive det næste år, har aldrig været bredere. Selv i svære tider er der mulighed for at lancere nye produkter – lige fra ost til mælk, yoghurt og smør – og få konkurrencedygtige priser,« fastslår han.

Fremgang for eksporten

Arla oplever fremgang i eksporten af mærke­varer til vækstmarkederne uden for EU. For eksempel i Mellemøsten, men også i Latinamerika, Asien og Afrika meldes om fremgang. Derfor er den internationale forretning ifølge den administrerende direktør en særdeles lønsom forretning.

24BUSKim-Fournais.jpg

Arla-ledelsen besluttede i januar i år at øge omkostningerne til markedsføring med 25 procent, da Arla får langt mere mælk ind på sine mejerier fra leverandørerne end tidligere. Ophævelsen af EUs mælkvoter har medført, at den danske mælkeproduktion vokser med syv til otte procent, mens Arlas tyske leverandører har øget produktionen med tre til fire procent.

»Vi har derfor sat voldsomt ind for at få større afsætning og udvikle nye markeder. Der satses stort på afsætning af flere mærkevarer, blandt andet de globale varemærker Lurpak, Castello og Arla. Midt i en svær tid er Arla kommet stærkere gennem 2015 end så mange andre mejeriselskaber,« mener Peder Tuborgh.

Arla går efter en samlet vækst på de tre varemærker på tre til fem procent i år. Men da selskabet er udfordret, bliver omkostningerne ifølge Peder Tuborgh holdt i et jerngreb. Koncernens investeringer i år er derfor skåret med 30 procent. Og ved udgangen af 2015 afslutter Arla sit besparelsesprogram på i alt 2,5 milliarder kroner, der er løbet over fire år.

»Vi har gjort meget, lige fra lukning af mejerier og stram styring af omkostningerne til trimning af produktionen og øgning af produktiviteten. Vi når i mål med lidt større besparelse, end målet oprindeligt var,« siger han.

Da Rusland sidste år i eftersommeren indførte importforbud mod fødevarer, blev der lukket for en årlig eksport af 300.000 ton gul ost og gaudaost fra især mejerier i EU. Det er seks gange det danske osteforbrug. Importforbuddet gør ondt hos mejeriselskaberne, også i Arla, da industrien skal afsætte store mængder ost andre steder i verden.

Men sidste år skete der også det, at indkøberne i Kina opdagede, at de havde fyldt deres lagre for meget op med mejeri­produkter fra EU, blandt andet mælke­pulver. Verdens afsætning af store mængder mælkepulver til Kina er stort set gået i stå. I løbet af kort tid forsvandt cirka 15 procent af importørerne fra verdensmarkedet. Det var de kinesiske og russiske importører, der blev væk. Og det sendte globalt priserne på mælk i bund. Eksempelvis faldt priserne på sødmælkspulver med 60-70 procent. Og krisen i mejeriindustrien er langtfra overstået, blandt fordi Ruslands importforbud tegner til at blive langvarigt.

»De seneste 12 måneder har været ualmindeligt svære og barske for alle mejeriselskaber. Udbuddet af produkter er større end efterspørgslen, og det presser mejeriselskabernes salgspriser,« siger Peder Tuborgh.

Han og den øvrige ledelse i Arla har måttet navigere på et ekstremt turbulent verdensmarked.

For 15 måneder siden manglede verden mælk. Dengang betalte Arla den højeste mælkepris til sine andelshavere nogensinde i selskabets historie. I øjeblikket bliver markederne verden over overskyllet med mælk, og det giver bundpriser til mælkeproducenterne. Naturligvis også Arlas.

Landmænd hårdt ramt af lave priser

»Priserne på vore markeder er blevet presset i bund. Alle verdens mejeriselskaber oplever det samme. Vores konkurrenter i Europa, USA, Australien og New Zealand betaler de samme lave afregningspriser til leveran­dørerne. Især newzealandske landmænd er hårdt ramt,« siger Peder Tuborgh.

Tim Hunt, global strateg i den hollandske storbank, Rabobank, der er ekspert på priser, råvarer, markeder og trends i føde­varesektoren, kom forleden med en vurdering, der virkelig bliver lagt mærke til i industrien.

Han pegede på, at den globale mælkeproduktion over flere måneder var fortsat med at stige hurtigere end efterspørgslen i 2014 og 2015 .

»Rabobank venter, at markedet for mælk i første halvår af 2016 vil give lave mælkepriser i New Zealand og bremse mælkeproduktionen andre steder i verden. Det vil betyde, at efterspørgslen på mælk vil stige,« sagde Tim Hunt.

KH

Det giver forventninger om, at priserne langt om længe begynder at stige. Også Peder Tuborgh ser håb forude.

»Blandt analytikere er der almindelig konsensus om, at priserne på mælk og andre mejeriprodukter har nået bunden. Vi begynder at se spæde tegn på, at markederne med undtagelse af Rusland vender næste år. Vi tror på, at priserne i første halvår næste år vil begynde at stige. Men det kommer til at gå langsomt, da Rusland fortsat har importforbud mod mejeriprodukter fra EU,« siger Peder Tuborgh.

På sin agenda for 2016 har topchefen, at Arla sætter fuld turbo på øgning af marketingsbudgettet med lancering af en række nye innovative, spændende og forædlede produkter.

»På den måde vil vi vokse ud af krisen,« siger Peder Tuborgh.

Hans budskab til topchefer i fødevarebranchen og andre brancher er, at den medicin Arla tager, viser, at selv i barske tider bør enhver produktionsvirksomhed lægge en strategi for at finde en vej ud af suppedasen.

»Vi har ikke kun foretaget nedskæringer og effektiviseringer på mejerierne. Vi har bevist, at det ved forbedring af Arlas sortiment med masser af nye, innovative og forædlede produkter kan lade sig gøre at komme styrket ud af krisen,« fastslår Peder Tuborgh – med overbevisning i stemmen.

kmd

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere