Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Peder Tuborgh er optimist: Arla skruer op for satsning på nye vækstmarkeder

23BUSArla-fremlaegger-regns.jpg
Arla havde et hårdt år i 2016. Fra venstre topchef Peder Tuborgh, formand Åke Hantoft og finansdirektør Natalie Knight. Foto: Liselotte Sabroe

Efter to års nedtur med markante fald i omsætningen tror Arlas topchef, Peder Tuborgh, på fremgang. Han venter en vækst i omsætningen på seks-otte mia. kroner i år. Arla øger satsningen på nye vækstmarkeder, bl.a. i Kina.

Det var noget af en cocktail, som Peder Tuborgh, topchef i den globale fødevarevirksomhed Arla, stillede på bordet for et år siden.

Arla har ambitioner om at kunne banke omsætningen op på 100 milliarder kr. i 2020, men for første gang siden finanskrisen faldt Arlas omsætning – nærmere bestemt med 3,3 procent i 2015 i forhold til året før. Sidste år faldt omsætningen igen i mejeriselskabet. Denne gang med 6,8 procent til 71 milliarder kr.

»Men det tager vi meget roligt. Fuldstændigt. Det skyldes jo faldende priser på mælk og mejeriprodukter. På verdensplan kan du ikke finde nogen mejeriselskaber, der havde stigende omsætning sidste år,« siger Peder Tuborgh.

Til trods for nedgangen i 2016-omsætningen lykkedes det Arla at øge nettoresultatet med 20,7 procent til 2,6 milliarder kr.

Onsdag - Arla

Og den administrerende direktør er optimist, når det gælder fremtiden.

»Vi er kommet ud af 2016 som et stærkere og bedre selskab. Vi venter en stigning i omsætningen på mindst seks til otte milliarder kr. i år,« fastslår han.

Det betyder blandt andet, at Arla skruer op for satsningen på nye vækstmarkeder, herunder Kina. Direktøren peger på, at selskabet i 2016 havde en flot volumenvækst på afsætning af mærkevarer, specielt brands som Arla, Lurpak, Castello og Puck.

Og der er fortsat fokus på at få vækst på mærke­varerne.

»Puck har i 2016 vist enestående resultater i Mellemøsten og Nordafrika. Det er nu regionens førende brand inden for smelteost i glas,« siger Peder Tuborgh.

Penge i børneernæring

Oven i væksten på mærkevarer kom, at Arla Foods Ingredients, der blandt andet producerer modermælkserstatning og andre børneernæringsprodukter, sidste år havde stærk vækst på top- og bundlinje.

»Det var i 2016 vores mest lønsomme forretning,« fortæller Peder Tuborgh stolt.

BRITAIN

Næst efter ingrediensforretningen er Storbritannien og Skandinavien de mest lønsomme forretninger. 66 procent af Arlas omsætning lå sidste år i EU. Men den største volumenvækst sker på vækstmarkeder uden for EU. Den var på 9,5 procent i 2016. Væksten skyldes primært stærke resultater i regionen Kina og Sydøstasien med en vækst på 31 procent. Regionen Afrika syd for Sahara med Nigeria i spidsen steg næsten 16 procent.

I regionen Mellemøsten og Nordafrika, hvor volumenvæksten var næsten fire procent, har Arla sin største indtjening uden for EU.

»Vores forretning i Mellemøsten er den største uden for EU, og den har udviklet sig positivt. Vi sigter efter at fortsætte med en årlig vækst på otte-ti procent i Mellemøsten,« siger Peder Tuborgh.

Efter det store boom i Arlas eksport til Kina i 2013-2014 forsvandt mange af de kinesiske indkøbere. Men nu er de vendt tilbage, Det har fået priserne på mejeriprodukter til at stige. I Kina sælger Arla en del langtidsholdbare mælkeprodukter.

»At vi har over 30 procent vækst i Kina i 2016, er vildt i forhold til væksten i Europa. F.eks. er der et flot salg i økologisk børneernæring. I år investerer vi både i markedsføring, produktudvikling og distribution i Kina,« siger top­chefen.

Mælk

Overforsyning i Europa

På grund af overforsyning af mælk, særligt i Europa, var mejeribranchen præget af lave globale mælkepriser i de første otte måneder af 2016. Mælkeleverancerne faldt markant i andet halvår. Og det førte til prisstigninger.

Arla er verdens mest multinationale mejeriforetagende med ejere, dvs. mælkeproducenter, i syv europæiske lande, herunder Danmark, Sverige, Storbritannien og Tyskland.

Siden efteråret er afregningsprisen til mælkeproducenterne, aconto-betalingen, hævet fire gange i træk med i alt med næsten 30 procent. Næste uge hæver Arla betalingen for tredje gang i år. Markederne ser ud til at være stabile med god efterspørgsel, særligt i Asien. Og markedet for økologiske produkter er fortsat stabilt. Den nye aconto-pris til de danske mælkebønder er 2,65 kr. pr. liter for konventionel mælk og 3,60 kr. for økomælk.

Funny young woman mustache from yogurt (milk, mustache). Dairy products concept

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen