Del : SMS
Berlingske Business

Osten der kalder på nationalfølelse

castello
Blåskimmelosten fra Arla-brandet Castello er færdigproduceret fra Gjesing Mejeri og er kommet i den velkendte blå indpakning.

På Gjesing Mejeri bliver den over 40 år gamle Castello skimmelost stadig lavet med stor bevågenhed fra flere mejerister. Flyttede produktionen ud, ville osten aldrig kunne bevare samme kvalitet, lyder det fra Arla, der ejer mejeriet.

Artiklen fortsætter under annoncen

En hånd dukker ned i en hvid masse og griber om en håndfyld fetalignende klumper. En af klumperne styrer mod det ru gulv og spreder sig i en hvid ring på et mindre område.

»Du kan se her, at de stadig er alt for bløde«.

Ordene kommer fra mejerichef på Gjesing Mejeri, Bent I. Hansen. Han har været i Arla i 35 år og på Gjesing Mejeri siden 2007, hvor Arla overtog det gamle mejeriselskab Tholstrup Cheese og dermed også mejeriet, der ligger i Skanderborg.

Se billedgalleri: En klassisk dansk skimmelost bliver til

Vi befinder os i mejeriets hjerte. Her hvor håndværket er det essentielle, og hvor der ikke skal gå meget galt, før en ost ikke er, som den skal være. Det er her, de første processer i fødslen af en Castello skimmelost bliver til.

»Det her produkt er vores hjerteblod. Sådan er det. Det ville være rigtig træls , hvis det skulle flyttes ud,« siger Bent I. Hansen, der kan beroliges med, at det ikke er på tale.

På gulvet i produktionens hovedåre står otte store gamle ostekar. Hvert kar rummer 1.350 kg flydende ost og valle, der arbejder sig mod at blive til en skimmelost. Hver dag bliver der produceret næsten 34 tons ost.

To hvide kitler bevæger sig mod et af karrene med noget, der ligner en stor osteskærer med otte skarpe stænger på række. Med hænderne fat om hver deres ende fører de to medarbejdere symmetrisk skæreren ned i ostemassen, trækker den tilbage og hiver op. Cirkelbevægelser, de kunne udføre i søvne.

»Vi har folk, der har været her i 25-30 år. Det er livslang erfaring, der ville gå tabt, hvis man sagde, at nu flytter vi til sydtyskland,« siger Bent I. Hansen og bevæger sig roligt rundt mellem de forskellige kar med blikket rettet mod den hvide skummende masse, der bølger fra den ene ende til den anden i takt med, at en lang stang bevæger sig roligt frem og tilbage.

26BUSThise-Mejeri.jpg

I en jernholder står seks plastikglas med en dyb irgrøn masse. Plastikglassene indeholder den vigtigste ingrediens for skimmel-ostene – nemlig skimmel. Et glas til hvert kar.

»Der er jo lidt ærekærhed i det. Jeg ved ikke, om man kan kalde det nationalfølelse, men Blå Castello er blevet produceret her i mange år og er i topkvalitet«.

På et samlebånd bliver kasser kørt af sted med 30 cylinderformede bøtter mod to mejerister.

Ovenover dem triller de små klumper af ost over en rulle og glider videre ned ad en plade af stål. For enden bliver de grebet af fire blå plastikhandsker, der hurtigt placerer osten i de rullende runde forme. De to mejerister ved præcis, hvor meget der skal i.

Efter den del af processen bliver medarbejderne mere og mere erstattet af robotter. Jo mere færdige ostene ser ud, jo mere tager maskiner over. For selvom Arla vægter kvalitet højere end besparelser, så har en automatisering af forskellige områder været nødvendig for at bevare produktionen i Danmark.

Det fortæller Jais Valeur, der er koncern-direktør med ansvar for Arlas globale produktion og varemærker. Men til trods for at flere maskiner udgør landskabet på mejeriet, så vil de aldrig overtage alt.

»Du kan ikke flytte de mennesker, der laver det. Vi har nogle produkter her, hvor mennesket betyder noget for den kvalitet, der kommer ud. Den faglige stolthed i at få lov til at lave den rigtige kvalitet tror vi rigtig meget på,« siger han, selvom han godt er klar over, at der ville være en del at spare ved at rykke ud. I Tyskland ligger lønomkostningerne 25-30 pct. lavere end i Danmark. Og i Polen endnu mere. Så hvorfor ikke bare flytte det ud?

»Produktet beror på de mennesker, der laver produkterne,« svarer han og uddyber, at det ville være for ressourcekrævende og svært at flytte håndværk og erfaring ud.

27BUSArla-fusionerer-pakkec.jpg

Når man bevæger sig rundt på mejeriet støder ens lugtesans på mange forskellige oplevelser. Den syrlige, friske frugtagtige lugt i første stadie af ostens lagringsproces for så at bevæge sig over i en mere sød lugt, når skimlen for alvor begynder at arbejde og komme til syne som et irgrønt landskab på de lyse oste.

»Det bliver aldrig den samme ost, hvis det flytter ud. Man ville aldrig kunne få helt samme tekstur og smag. Det vil kunderne også kunne mærke,« fortæller Bent I. Hansen, mens de hvide træsko skridter af sted, og armene flagrer i takt med talestrømmen.

Generelt er der lidt en lugt af svømmehal, og med de ru gulve og hvide fliser belagt på væggene ligger omgivelserne heller ikke langt fra. Men det er lugten af rengøringsmiddel, der får en til at drage parallellen. Mejeriet bruger en del tid på at holde rent. Op til flere gange griber mejerister en slange og spuler vand ud mellem de store kar. Og de mørkeblå forklæder, der hænger som kontrast til den hvide kittel, bliver også tit sjasket til med sæbevand fra hvide høje plastikbaljer, der står placeret hist og her.

»Hvorfor er det, vi skulle flytte ud?« udmeldingen kommer fra Bent I. Hansen efter, at samtalen har drejet sig over på fordelene ved at outsource produktionen.

»Vi har et højt prisprodukt, og mælken er ligeså dyr som i Tyskland, der kunne være et alternativ. Så vi kan stadig være med. Og så betyder det meget at bevare arbejdspladser i Danmark,«.

Over alt på de lange gange kører lysstofrør og udsugningsrør om kap langs loftet. På gulvet er der nøje tegnet en rød streg og røde fodspor, der indikerer hvor man skal gå, så der er fri bane for de mange stativer med ost, der hver dag køres på truck gennem den 1.200 kvadratmeter store bygning.

Salget går godt. Hvor godt vil Arla ikke give nogle konkrete tal på. Forventningen er, at der vil ske yderligere vækst. I de mange lagerrum bugner det da også med det ene stativ efter det andet, hvor ostene lag på lag laver en stringent linje fra gulv til luft.

pix-jacob

Men det hele er ikke en eventyrfortælling om produktion i Danmark. En ting står og udfordrer fremtiden. Både i forhold til at øge salget, men også i forhold til at bevare produktionen i Danmark.

»Den store udfordring for at kunne blive ved med at vokse er vækst i råvaregrundlaget. Der skal mere mælk til. Det forudsætter, at der er nogle miljømæssige rammer for landmændene, der er ok. og at de kan finansiere et landbrug,« siger Jais Valeur og forklarer, at så længe råvarerne er der, skal produktionen nok blive i Danmark.

Begynder råvarerne at vandre den forkerte vej, opstår der en »problemstilling«. Men lige nu følger mejerichef Bent I. Hansens udmelding fint den linje, der er i de øverste lag af Arla.

»Det er overhovedet ikke aktuelt i vores overvejelser at flytte produktionen af skimmelost ud,« siger Jais Valeur.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere