Berlingske Business

Optimistisk topchef: »Arla ligger i et smørhul«

Peder Tuborgh
»Heldigvis ligger vi i et smørhul. Lige nu producerer danske landmænd seks til syv procent mere mælk end tidligere. I de kommende år vil vore ejere, især i Danmark, Tyskland og Holland, producere betydeligt mere mælk. Det første gang nogensinde i Arlas 45-årige historie, at andelshaverne har mulighed for at producere mere, fordi der ikke længere er nogen kvoter,« siger Peder Tuborgh. Foto:

For første gang nogensinde i Arlas historie er det muligt for mælkeproducenterne at producere mere mælk til mejerierne, fordi EU har ophævet mælkekvoterne. Arla ligger i et smørhul, siger topchef Peder Tuborgh.

Arlas administrerende direktør Peder Tuborgh vil med en ny strategi for de kommende fem år, »Good Growth 2020«, øge væksten i forretningen. Der skal tjenes flere penge i Arla, så det øger indtjeningen i landbruget og gavner de økonomisk pressede mælkeproducenter.

arla

Hans udgangspunkt er, at Arlas mælkeproducenter frem til 2020 vil øge produktionen af råmælk med mindst 2,5 milliarder kg til 16,5 milliarder kg årligt. Det er i naturlig følge af, at EU fra i år har ophævet mælkekvoterne, der i mange mange år har lagt låg over mælkeproduktionen i hvert EU-land og hos den enkelte landmand. Der var simpelthen en maksimum grænse for produktionen for at undgå overproduktion og for lave priser.

»Heldigvis ligger vi i et smørhul. Lige nu producerer danske landmænd seks til syv procent mere mælk end tidligere. I de kommende år vil vore ejere, især i Danmark, Tyskland og Holland, producere betydeligt mere mælk. Det første gang nogensinde i Arlas 45-årige historie, at andelshaverne har mulighed for at producere mere, fordi der ikke længere er nogen kvoter,« siger Peder Tuborgh.

Trods lang tids elendige priser på råmælk, som dog på det seneste har rettet sig lidt til det bedre, er der lysere tider forude for leverandørerne og Arla, vurderer han. Både på kort og lang sigt ventes der på globalt plan øget efterspørgsel efter mejeriprodukter.

Onsdag: Peder Tuborgh

Peder Tuborgh kan støtte sig til de meget optimistiske prognoser fra FNs fødevare- og landbrugsorganisation, FAO. Organisationen venter det globale forbrug af mejeriprodukter stiger med 50 procent i 2050 i forhold til 2005. Og det kan skabe øget vækst og profit for Arla, hvor topchef Peder Tuborgh allerede i 2020 tror på, at omsætningen er vokset fra sidste års 79 milliarder kr. til 95-100 milliarder kr.

Arlas største danske andelshaver har big business. Han har omkring 2.000 køer og leverer 22 mio. kg. mælk årligt til sit mejeri. Landmanden og hans kolleger i Danmark, Sverige, Tyskland, England, Belgien, Luxembourg og Holland er selve fundamentet for, at Arla fortsætter sin hæsblæsende vækst.

Danmark er det land med de største gårde i de syv lande i Nordeuropa, hvor Arla har andelshavere. I gennemsnit producerer hver af Arlas 12.700 andelshavere 1,1 mio. kg om året.

Mens en landmand i Sverige i gennemsnit producerer 680.000 kg er tallet væsentligt højere i Danmark og England, henholdsvis 1,7 mio. kg og 1,2 mio. kg. Den stærkt voksende mængde mælke, der nu og fremover kommer ind på Arlas mejerier understøtter den stigende aktivitet i mejeriselskabet. Det skal øge indtjeningen hos bønderne og Arla.

ARLA

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen