Del : SMS
Berlingske Business

Økologisk eksport runder én milliard

pix-økologieksport
Eksporten af danske økologiske varer er for første gang rundet én milliard i 2011. Foto:

Eksport og import af økologiske varer steg igen i 2011, hvor eksporten for første gang rundede én milliard. Fødevareministeren vil fremme eksporten yderligere og satse på Kina.

Artiklen fortsætter under annoncen

Eksporten af danske økologiske varer stiger mere og mere. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten steg med 21 procent fra 2010 til 2011, hvor den for første gang rundede én milliard. Importen steg i samme periode med 13 procent.

De positive tal for eksport og import af økologiske varer glæder Fødevareminister Mette Gjerskov, der vil satse endnu mere på eksporten af danske økologiske varer i fremtiden. I regeringens Økologisk Handlingsplan 2020 er der fx sat 20 mio. af til at fremme eksporten i 2012 og 2013.

”Jeg er meget stolt over væksten i eksporten af dansk økologi. Trods krise i verdensøkonomien viser den positive udvikling, at det betaler sig, at vi satser massivt på økologi. Derfor sætter vi ekstra turbo på økologi-eksporten gennem midler til udvikling af nye økologiske produkter og direkte eksportfremmende initiativer, der er en del af regeringens Økologisk Handlingsplan 2020,” siger fødevareminister Mette Gjerskov i en pressemeddelelse.

Fisk_Business

Eksporten af økologiske varer er siden 2007 steget med voldsomme 122 procent, mens importen er steget med 77 procent. Tallene fra Danmarks Statistik er opgjort i løbende priser, så noget af udviklingen kan således skyldes ændrede priser.

Ikke desto mindre er det tydeligt at se, hvordan varegrupper som mælk, æg og ost brager derudaf på eksportfronten, stærkt efterfulgt af frugt og grøntsager, mens importen domineres af frugt og grøntsager og dernæst korn og kornvarer.

”Vi glæder os over, at økologisk frugt og grønt for alvor har fundet vej til de europæiske spiseborde. Potentialet for eksport af dansk økologi er virkelig stort. Danske økologiske producenter formår at udvikle internationale produkter og tilpasse danske succesvarer, så de også bliver internationale. Det er nøglen til eksportsucces,” lyder det fra Klaus Bentzen, der er eksportchef i Økologisk Landsforening.

I en pressemeddelelse skriver Økologisk Landsforening, Danmarks forening af økologiske virksomheder, forbrugere og landmænd, at det især er de traditionelle ”danske” produkter, der har det største eksportpotentiale; nemlig smør og ost.

pix-arla

Og de danske økologiske fødevaregrupper skal nu også sælges til Kina, som fødevareminister Mette Gjerskov rejser til lørdag sammen med Landbrug & Fødevarer. Landene i EU køber nu omkring 96 procent af den danske eksport, men nu skal der også fokus på landende uden for EU.

”Dansk økologi på udenlandske tallerkner betyder både nye grønne job og grøn omstilling i Danmark. Det betyder også, at vi kommer tættere på målet om at fordoble det økologiske landbrugsareal frem mod 2020. Derfor ser jeg frem til mine samtaler med både den kinesiske landbrugsminister og den kinesiske fødevaresikkerhedsminister, så den voksende kinesiske middelklasse på sigt kan få adgang til gode danske øko-varer,” siger Mette Gjerskov i en pressemeddelelse.

Importen af økologiske varer i 2011 udgjorde 1.458 mio. kroner, mens eksporten med sin stigning på 21 procent kom op på 1.038 mio. kroner og altså rundede én milliard for første gang.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere