Del : SMS
Berlingske Business

Øko-vinen flyder som aldrig før

pix-økovin
Foto:

Danskerne har for alvor fået smag for de økologiske druer. I detailhandlen er salget af økologiske drikkevarer som øl og vin steget 35 pct. på blot et år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Forbrugerne vil ikke længere nøjes med økologisk mælk, kød og grønt. Vin og øl skal i stigende grad også være økologisk.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologisk vin, hedvin, øl og cider er steget med hele 35 procent fra 2008 til 2009.

- Der er her tale om en varegruppe, som er steget enormt i forhold til den generelle vækst for økologiske varer, som sidste år var på fem procent, siger Kirsten Lund Jensen, teamleder for Økologi, Landbrug & Fødevarer til magasinet Foodculture.

Læs også: Rigmand betaler rekordpris for to kasser rødvin

Hos den danske detailhandel kender man udmærket til den stigende efterspørgsel for særligt de økologiske vine.

- For femten år siden havde vi kun en økologisk vin i butikken. I dag har vi 30 ud af et samlet sortiment på over 300 vine. Økovinen står for ca. syv en halv procent af vores samlede vinsalg, siger Søren Grønbæk, som er vareplanlægger hos supermarkedskæden Irma.

Han fortæller, at der præcis som med den konventionelle vin skal være en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet, før kunderne vælger øko-vinen frem for den konventionelle. I befolkningen drikkes der øko-vin eller økologisk vin. Men i EU, hvor det besluttes, hvad man på det europæiske kontinent skal kalde de dyrebare økologiske dråber, er forhandlingerne om det endelige navn netop kørt fast.

- Som det er nu, må man kun reklamere med, at vinen er lavet af økologiske druer, og man må ikke sætte et økologisk mærke på. Det er urimeligt, at der nu skal gå endnu flere år, før der findes en løsning, siger Kirsten Lund Jensen.

Læs også: Château Lafite rykker til Kina

Også detailhandlen ønsker mere klarhed fra EU.

- Det ville da være nemmere, hvis vi bare kunne kalde den økologisk vin, men kunderne skal nok forstå, at vin, som er dyrket af økologiske druer, er det samme som økologisk vin, slutter Søren Grønbæk.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere