Del : SMS
Berlingske Business

Nye tal giver fedtskat medvind

EL vil stoppe overpriser på fede fødevarer
Nye tal viser, at danskerne køber mindre smør og færre kiks og småkager, efter at fedtafgiften blev indført. Foto:

Nye tal viser, at danskerne køber mindre smør og færre kiks og småkager, efter at fedtafgiften blev indført.

Artiklen fortsætter under annoncen

På Christiansborg er de fleste enige om, at fedtafgiften skal afskaffes. Men nye tal viser, at danskerne køber mindre smør og færre kiks og småkager, efter at fedtafgiften blev indført.

Vi købte 700 ton mindre af smør og blandingsprodukter i første halvår 2012 i forhold til samme periode sidste år. Når det gælder kiks og småkager, der også er omfattet af fedtafgiften, tegner der sig et lignende billede. Her er salget faldet med 500 ton, viser tal som Søndagsavisen har fået fra Nielsen ScanTrack Dagligvareindeks.

Eksperter er enige om, at tallene tyder på, at fedtafgiften har haft en positiv effekt. »I forhold til smør og kiks er det forholdsvis klart, at den tidligere regering har fået de ændringer, den er gået efter,« siger økonomiprofessor fra Aarhus Universitet Bo Sandemann Rasmussen til Søndagsavisen.

»Udviklingen kunne da godt tyde på en effekt af fedtafgiften,« siger Jørgen Dejgård Jensen, der er seniorforsker ved Fødevareøkonomisk Institut, men tilføjer: »Det vil kræve nærmere undersøgelser at afdække, i hvor høj grad forbrugsnedgangen kan tilskrives fedtafgiften.«

Fedtafgiften trådte i kraft for under et år siden, og ideen var, at den skulle give penge i statskassen og forbedre folkesundheden. Det skønnes, at staten tjener 1,3 milliarder kroner om året på fedtafgiften, og de seneste salgstal tyder på, at danskerne køber færre fede fødevarer. Men selv om det ser ud til, at fedtafgiften virker efter hensigten, står politikerne nu i kø for at afskaffe den.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere