Del : SMS
Berlingske Business

Ny topchef gør op med Carlsbergs tidligere ledelse

08BUSCarlsberg-boss.jpg
Carlsbergs nye topchef, Cees t’Hart, varsler store ændringer i den 168 år gamle bryggerikoncern. Det gælder om at være nummer ét eller to på hvert enkelt marked, ellers skal man overveje situationen. Arkivfoto: Sara Gangsted

Carlsberg skal gentænkes og genstartes fra ny. Den nye topchef, hollænderen Cees ’t Hart, vil ændre virksomhedens kultur, så den fokuserer på en ting: Skabe værdi til ejerne. Det betyder et opgør med den tidligere ledelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Meget symbolsk ligner en stor del af den gamle Carlsberg-grund i København én stor byggeplads, hvor bygninger bliver revet ned, store, gamle træer fældet, og området bliver i det hele taget fundamentalt forandret. Selv pladsen lige foran det irgrønne og over 20 etager høje hovedsæde er gravet op, så man skal kante sig forbi et højt plankleværk for at nå hen til svingdøren og inden for i lobbyen.

Den kaotiske tilstand lige uden for hoveddøren afspejler den virkelighed, der også hersker inden for i hovedkontoret og i resten af det 168 år gamle bryggeri. Den nye topchef Cees ’t Hart er nemlig i gang med at ruske gevaldigt op i bryggeriet og har allerede fyret eller forflyttet flere i det allerøverste ledelseslag i virksomheden.

kongskov

Han har nu siddet de første ca. 100 dage på posten, og hans analyse af bryggeriet på dette tidspunkt er usentimental og opsigtsvækkende:

Store omvæltninger i horisonten

Selskabet skal repositioneres, alle sten vendes og de aktiver, der ikke bidrager med værdi, skal sælges eller lukkes. Det kommer formentlig til at betyde, at Carlsberg trækker sig fra flere markeder, og at virksomheden måske endda kravler tilbage på listen over verdens største bryggerier, hvilket ville have været utænkeligt tidligere.

Desuden skal organisationen op på tæerne og blive bedre til at forstå og arbejde for den samlede strategi for hele virksomheden.

Sådan lyder det fra Cees ’t Hart, der for første gang åbner en smule for detaljerne i det omfattende strategiarbejde i Carlsberg, han har sat i gang, og som han er klar til at præsentere til foråret under navnet Sail 2022.

»Der er markeder i virksomheden, der ikke bidrager til den samlede værdiskabelse i gruppen. Hvis man ikke er nummer ét eller to i et marked, så er det svært. Hvis vi er nummer fem, skal vi spørge os selv, om vi er i stand til at blive nummer to eller ét, eller om der er en nicheposition vi kan tage, hvor vi kan tjene penge, eller om det er bedre at forlade markedet helt,« siger Cees ’t Hart.

Han vil endnu ikke ind på, hvilke markeder eller aktiver, der kan blive solgt eller lukket.

19BUSABINBEVBELGIUM.jpg

Megafusion i vente

Meldingen kommer samtidig med, at verdens to største bryggerier, AB-InBev og SABMiller, er i gang med at slå sig sammen. ABI bød onsdag ca. 700 mia. kroner for SABMiller. Det vil per definition gøre Carlsberg til nummer tre i verden i stedet for nummer fire, hvis nummer et og to slår sig sammen. Men frasalg og reorganiseringer kan få Carlsberg til at gå den anden vej på listen, varsler Hart.

»ABI og SABMiller er et kæmpestort skridt i branchen, hvis det sker. Så bliver vi nummer tre. Men ærligt talt, så kan det godt være, at vi snarere falder et par pladser tilbage som nummer fire eller fem om et år fra nu med de overvejelser, vi gør os om at omorganisere virksomheden,« siger Hart og signalerer dermed et opgør med den forrige ledelse i bryggeriet, som var meget orienteret mod vækst gennem opkøb.

»Det er ærligt talt ikke min stil, jeg vil hellere investere i vores eksisterende forretning men også sørge for at gøre Carlsberg mere fleksibel, så vi har muligheden for at være med, hvis der opstår muligheder,« siger Cees ’t Hart og peger på, at der er blevet investeret alt for lidt i eksempelvis Vesteuropa for at kompensere for det faldende russiske marked.

»Det er derfor, vi nu er røget ud af Tesco i Storbritannien. Det er, fordi vi slet ikke støttet Carlsberg-mærket nok,« siger Hart.

17BUSCarlsberg-Cees-og-Joer.jpg

Varmetrykket fra markederne

Du har taget relativt hårdt fat i hovedkontoret og strammet til og fyret, går du også efter at give organisationen et indtryk af, at Carlsberg står på en brændende platform?

»Jeg fyrer ikke folk bare for at understrege en pointe. Men jeg ønsker, at medarbejderne i højere grad mærker varmetrykket fra markedet. Nogle medarbejdere mener måske, at fordi vi har Carlsbergfondet som hovedejer, så kan man tage det roligt. Men hvis vores virksomhed skal vokse og blive en succes, så er det godt, at man føler et pres fra markedet,« siger Cees ’t Hart.

Har det manglet?

»Jeg vil ikke tale om fortiden, men spørger du, om vi kan gøre mere end i dag, så er svaret klart ja. Vi kan godt strække os længere. Nogle gør det allerede, andre har den holdning, at hvis det ikke nås i dag, så når vi det i morgen, men alle skal være på tæerne,« siger Cees ’t Hart og fortsætter:

»Men den største udfordring for Carlsberg er, at virksomheden tænker og arbejder alt for meget i siloer. Der er finansafdelingen, der er supply chain og så er der landene hver for sig, Frankrig, Storbritannien og så videre. For mange tænker mere på sig selv i de siloer frem for at arbejde frem mod et fælles mål,« siger Cees ’t Hart.

Han peger på, at det meget omtalte og meget kostbare effektiviseringsprgram BSP1, som Carlsberg lancerede for år tilbage, og som skulle trække flere synergirer og dermed værdi ud af gruppen, ikke fungerer, som det skal. Det var et af den nu afskedigede koncernfinansdirektør Jørn P. Jensens ansvarsområder og store kæpheste.

»Hvis de ting, der kommer fra hovedkontoret i form af effektiviseringsprogrammer eksempelvis, kun bruges i siloerne, men ikke bruges rigtigt på tværs, sådan at Carlsberg arbejder sammen som ét hold på banen, så virker de ikke efter hensigten, og så ender man med en nedjustering, som vi gjorde i august,« siger Cees ’t Hart.

sabmiller

Slut med stocking

Tidligere har der været meget fokus på, at bryggeriet sælger ekstra meget i fjerde kvartal og dermed fylde kundernes varelagre ekstra op, det der kaldes stocking. Det er en praksis, som investorer tidligere har kritiseret. Hvis det er forekommet, så skal det stoppe, lyder det nu fra den nye topchef.

»Det er det dummeste, man kan gøre. Det forfølger dig hele det følgende år, fordi kunderne så køber tilsvarende mindre i kvartalet efter, og jeg har sagt til cheferne, at hvis de gør det, så bliver de fyret,« siger Cees ’t Hart.

17BUSCarlsberg-Joern-P-Jens.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere