Del : SMS
Berlingske Business

Nu skal egypterne for alvor lære at spise ost fra Arla

arla feta
Overskrift
Arla
Overskrift
Foto:

Med et nyt joint venture med Egyptens største mejeri satser Arla på mangedobling af sin omsætning i det nordafrikanske land.

Artiklen fortsætter under annoncen

Egypterne skal for alvor til at lære at spise ost, smør, fløde og pulvermælk fra Arla.

Det er Arlas nye ambitiøse mål som led i koncernens globale vækststrategi. Arla opretter sammen med mejerikoncernen Juhayna et fælles selskab, der skal markedsføre og sælge Arlas produkter i hele Egypten.

Købedygtige forbrugere i Mellemøsten og Nordafrika spiser ost, smør, fløde og mælk. I dag sælger Arla nogle af sine produkter rundt omkring i Egypten.

RB PLUS Nu kan bønderne malke løs

Men Arla markedsfører i dag et lille sortiment i en lille del af Egypten, blandt andet Cairo. I volumen og dermed salg og indtjening batter det alt for lidt, mener de i hovedsædet i Aarhus.

Derfor slår Arla sig sammen med Egyptens største og stærkeste mejeriselskab, Juhayna. De to opretter et fælles selskab, der skal markedsføre og sælge Arlas produkter og et markant større sortiment over hele Egypten.

Visionen er at gøre Egypten til ét af Arlas nye vækstmarkeder i Mellemøsten og Nordafrika. Inden for ost satse Arla på fetaost og smelteost.

»Med det nye joint venture venter vi, at Arla når op på en omsætning i Egypten på ca. 700 mio. kr. i 2020 mod sidste års omkring 100 mio. kr. Vi går efter at nå et ambitiøst mål, da vi har fået en partner, der kan hjælpe os med at opfylde ambitionerne,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Kronprinsparret-Arla

Han er regionsdirektør for Arlas markeder i Mellemøsten og Nordafrika, hvor Arla har en ambition om at nå op på en halv snes milliarder i omsætning i 2020. Sidste år lå omsætningen på fire milliarder kr. i regionen.

Det egyptiske mejeriselskab producerer langtidsholdbar mælk, yoghurt, drikkeyoghurt og juice til hele Egypten. Til gengæld har selskabet stort set ingen produktion af smør, ost og fløde, der er Arlas styrke i Mellemøsten og Nordafrika. Derfor indgår Arla og Juhayna i et joint venture.

»Vi er et rigtig godt match. Juhayna har landsdækkende distribution, og vi konkurrerer ikke i de samme kategorier. Sammen får et bredere sortiment, som styrker begge parters forretning,« siger regionsdirektør Rasmus Malmbak Kjeldsen.

pix-tuborgh

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere