Del : SMS
Berlingske Business

Novozymes-aktionærer får kontant udbytte af Monsanto-alliance

Peder Holk Nielsen fra Novozymes
Peder Holk Nielsen fra Novozymes Foto:

Den danske enzymkoncern Novozymes og den amerikanske kemikoncern Monsanto har indgået en strategisk alliance om bæredygtige løsninger til landbruget. Novozymes får et engangsbeløb på 300 mio. dollars, og de skal ud til aktionærerne via et aktietilbagekøbsprogram.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novozymes og Monsanto, der blandt andet er kendt for RoundUp, er gået sammen om at levere bæredygtige såkaldte BioAg-løsninger til landbruget. Den nye strategiske alliance, The BioAg Alliance, skal forske i, udvikle og sælge mikrobielle løsninger, der gør det muligt, at landmænd kan øge deres høstudbytte med brug af færre ressourcer.

Alliancen forener Novozymes’ kommercielle BioAg-aktiver og kompetencer inden for mikrobiel forskning, udvikling og produktion med Monsantos kompetencer inden for mikrobiel forskning, avanceret biologi, marktest og kommercialisering. Resultatet bliver et omfattende forsknings-, udviklings- og salgsbaseret samarbejde, som skal hjælpe landmænd over hele verden med at tackle den udfordring, der ligger i at skulle producere mere med mindre input på en bæredygtig måde – til gavn for landbruget, forbrugerne, miljøet og samfundet som helhed

»Med en voldsomt stigende verdensbefolkning over de næste årtier bliver vi nødt til væsentligt at øge udbyttet af vores jord uden at øge presset på miljøet,« siger Novozymes adm. direktør Peder Holk Nielsen, og fortsætter:

»I dag indgår vi i en alliance, som grundlæggende vil ændre vilkårene i landbruget verden over. Kombinationen af Novozymes' og Monsantos kompetencer skaber en slagkraftig innnovationsenhed med en unik mulighed for at frigøre det signifikante potentiale, der ligger i at bruge naturlige mikrobielle løsninger i landbruget«.

Mikrobielle løsninger er en væsentlig del af markedet for biologiske løsninger til landbruget, som i dag har en årlig omsætning på ca. 2,3 milliarder dollars - eller ca. 13 milliarder kr. - og som igennem de seneste mange år har opnået årlige tocifrede vækstrater.

Novozymes bliver ansvarlig for produktion og forsyning af mikrobielle løsninger til Monsanto med udgangspunkt i Novozymes' ekspertise inden for gæring. Monsanto vil så stå i spidsen for marktest, registrering og kommercialisering af alle produkter under alliancen.

Virksomhederne vil i fællesskab lede The BioAg Alliance og fordele udgifterne til forskning og udvikling mellem sig, og de to virksomheder vil få del i overskuddet fra salget af de produkter, som fremstilles i alliancens regi, og af de produkter, parterne bringer med sig ind i alliancen.

Som led i aftalen betaler Monsanto Novozymes et samlet engangsbeløb på 300 mio. dollar - svarende til knap 1,7 milliarder kr. - for at få andel i Novozymes’ løbende BioAg-forretning og mikrobielle kompetencer, samt for at Novozymes fremover producerer og leverer produkter til alliancen.

I forlængelse af aftalen har Novozymes besluttet at iværksætte et aktietilbagekøbsprogram på op mod to milliarder kr.

Novozymes-aktien steg knap tre pct. ovenpå tirsdagens meddelelse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere