Del : SMS
Berlingske Business

Norsk laksefest gør ondt i Danmark

laks_Norge_Business
Høje priser på fersk laks giver økonomiske øretæver for danske forarbejdere af den skinnende fisk. Foto:

Med skyhøje priser er 2013 det bedste år nogensinde for norske lakseproducenter. De høje råvarepriser har til gengæld givet alvorlige økonomiske smerter hos Hjerting Laks og Royal Greenland, der forarbejder blandt andet ferske norske laks til røget laks.

Artiklen fortsætter under annoncen

Røget laks er en kendt klassiker på mange danske frokostborde, når vi dækker op på bordene i påsken. Ligesom æg og rejer og marineret sild hører røget laks til, og laksen er ligeledes en fast ingrediens på danske frokostrestauranters menukort, i fiskebutikkernes og supermarkedernes sortiment.

Men det er på det seneste blevet dyrt at spise laks, fordi de høje råvarepriser langt om længe er begyndt at slå igennem i forbrugerleddet.

Verdens lakseproducenter - blandt andre de norske - har længe tjent styrtende med penge. Priserne er skyhøje. Ifølge eksperter ser festen for producenterne ud til at fortsætte en stykke tid endnu, selv om nogle håber og tror på, at priserne måske har nået toppen og er på vej ned.

Norge er verdens førende land på produktion af opdrætslaks. Eksport af laksen er en af Norges store indtægtskilder ved siden af olien. Store og førende norske lakseproducenter melder i denne tid om rekordresultater på baggrund af, at regnskabsåret 2013 har været det bedste år nogensinde. Stigningen i priserne er drevet af kundernes frygt for mangel på forsyninger, siger exchange broker Piotr Wingaard fra fiskebørsen Fish Pool, som handler med finansielle kontrakter på laks - herunder futures og optioner - til Financial Times.

Fish Pool er en del af fondsbørsen i Oslo. Sidste år blev der handlet 102.300 tons laksekontrakter på laksebørsen. Det var dobbelt så meget som i 2012. Via Fish Pool blev der dagligt i gennemsnit indgået 445 kontrakter.

De stigende og høje råvarepriser for laks har haft en stærk negativ indvirkning på indtjeningen for producenter af røget og gravad laks, der dog ikke har formået at afsætte deres forarbejdede produkter til tilsvarende høje priser til kunderne. Det gælder Royal Greenland, der er en af Danmarks og Grønlands største producenter af røget laks.

I regnskabsåret 2012/13 var nedgangen i fortjenesten på koncernens lakseforretning på 30 millioner kroner i forhold til året før. Røgeriaktiviteterne gav underskud mod tidligere overskud, da Royal Greenland ikke var i stand til at få stigende råvarepriser på laks kompenseret i form af højere salgspriser. På direktionsgangen i Nuuk er topchefen fortrøstningsfuld med hensyn til fremtiden.

»I øjeblikket stiger vores salgspriser på laks i samme takt som råvarepriserne. Set i forhold til for nogle måneder siden er der nu nogenlunde balance i markedet mellem råvarepriser og vores salgspriser. Men vi byder ikke på tabsgivende kontrakter hos leverandører,« siger administrerende direktør Mikael Thinghuus fra Royal Greenland.

Koncernen fik i øvrigt et overskud efter skat på 100 millioner kroner ud af en nettoomsætning på 5,3 milliarder kroner. Årsagen er, at det lykkedes Royal Greenland at bevare sin stærke position inden for kerneforretningerne – kogte og pillede rejer, skalrejer og hellefisk.

Hos Hjerting Laks i Hjerting ved Esbjerg, der forarbejder omkring 1.000 ton laks årligt, hovedsagelig norsk opdrætslaks, melder direktør Christoph Kjærgaard om tilsvarende problemer:

»Indtjeningsmæssigt har 2013 været et dårligt år. Råvarepriserne har i lang tid været latent høje, men jeg tror, at de har toppet,« siger han.

I perioden juli-december sidste år havde Hjerting Laks overskud. Julekvartalet fra oktober til og med december, der normalt plejer at været årets bedste kvartal, var skidt.

»Vi tjente på nogle produkter, mens vi satte en hel masse penge til på andre produkter,« erkender Christoph Kjærgaard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere