Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Norges vilde laksefest forgylder rigmand

Billede
LAKSEHØST FRA HAVDAMBRUG. I LØBET AF 14 DAGE SVINGES 120 TONS REGNBUELAKS OP OVER KAJEN I KALVEHAVE HAVN. EN KAMPAGNE FOR REGNBUELAKSEN, OGSÅ KALDET LAKSEØRRED, SKAL VÆKKE DANSKE GANERS INTERESSE FOR SÅDAN EN FRISK OG DANSK FISK. TXT:IPSEN

En af Norges rigeste, storskibsreder John Fredriksen og hans familie, har tjent 17 mia. kroner på lakseaktier. Laksen er blevet Norges største indtægtskilde efter olie.

Danske forbrugere må formentlig en rum tid frem regne med høje priser, ja måske endnu højere priser, på røget laks eller ferske fileter. Det meste af den laks, vi spiser i Danmark, kommer fra Norge, hvor laks er blevet hård valuta og forgylder opdrætsselskaberne og deres investorer. Blandt dem er Norges tredjerigeste person, storskibsreder John Fredriksen.

På børsen i Oslo var 2016 en lang jubel- fest for lakseselskaberne, som oplevede store stigninger i aktiekurserne. Selskaberne har aldrig før tjent så mange penge på et enkelt år. Værdien af Norges eksport af olie var ifølge Statistisk Sentralbyrå i 2016 på 149 milliarder danske kroner mod anslået 49 milliarder kr. på laks.

08BUSJohn-Fredriksen-093008.jpg

Prisfest

Fisken med det røde kød, der vokser op i bure i fjorde og på havet, er blevet Norges største indtægtskilde efter olie. Mens Norge fortsat kæmper med lave oliepriser, er laksepriserne vokset op i skyerne.

»De seneste to år har været fantastiske år. Alt tyder på, at 2017 og 2018 også vil blive fantastiske. Jeg tror, at prisniveauet i år vil blive højt og mindst lige så højt som sidste år. Og i perioder kan priserne på laks blive endnu højere,« siger afdelingsleder Jan Erik Øksenvåg fra Kontali Analyse til Berlingske Business.

At laks er rigtigt dyrt, kan tydeligt ses på danske restauranters menukort og fiskehandlernes og supermarkedernes prisskilte. Men hvorfor er laks så dyrt? Ja, det skyldes, at den globale efterspørgsel på laks er støt stigende og fortsat er større end udbuddet. Medvirkende til det høje prisniveau er, at massiv laksedød i Chile sidste år på tragisk vis førte til, at millioner af fisk døde. Det sendte de internationale laksepriser til vejrs.

Norske opdrættere fik en rekordhøj omsætning og indtjening sidste år. Det viser beregninger, som Kontali Analyses formand, Lars Liabø, netop har præsenteret på en havbrugskonference i Tromsø. Selskabet er verdensledende på analyser af specielt laks og akva­kultur. Ifølge Lars Liabø fik norske opdrætsselskaber i 2016 tilsammen mellem 19,7 milliarder kr. og 20,5 milliarder kr. i overskud før skat på basis af en eksport på godt 49 milliarder kr.

»Det er bedste resultat i de 30 år, jeg har fulgt norsk og internationalt lakseopdræt,« siger han.

Enorm gevinst på lakseaktier

Blandt de norske investorer, der har tjent forrygende på den vilde laksefest, er den stenrige familie med mangemilliardæren og storskibsrederen John Fredriksen i spidsen. Familien har tjent 17 milliarder kr. på lakseaktier. Familien har en betydelig aktiepost i verdens største laksefirma, Marine Harvest, som har en markedsværdi på godt 57 milliarder kr.

pix-John Fredriksen

I 2005 besluttede Norges nu tredjerigeste mand at købe op norsk lakseopdræt, som var i krise. Siden er Fredriksen-familiens gevinst i Marine Harvest, der er børsnoteret i både Oslo og New York, løbet op i de nævnte 17 milliarder kr., efter at kursen er steget med næsten 90 procent. Det skriver det norske nyhedssite E2.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen