Del : SMS
Berlingske Business

Nordisk detailkæmpe trækker rejer tilbage efter slave-afsløring

Nordisk detailkæmpe slaveri

ICA, der er en af Skandinaviens største dagligvarekæder, stopper nu salg af rejer fra thailandske CP Foods, efter at det er blevet afsløret, at selskabet benytter underleverandører, der bruger slaver som arbejdskraft. Samtidig bringer den norske oliefonds aktier i CP Foods sindene i kog.

Artiklen fortsætter under annoncen

Menneskehandel. Tortur. Drab.

Slaveri spiller en væsentlig rolle i den store, thailandske rejeindustri, der sikrer vestlige forbrugere billige skaldyr. Og en af landets største virksomheder, CP Foods, har købt skidtfisk til fiskefoder fra trawlere, der organiseret har handlet med mennesker. Nu viser det sig, at de rejer, som er fodret med slaveriets produkter, har ligget i norske kølediske. Ligesom de i øvrigt er blevet solgt hos detailgiganter i USA, Frankrig og Storbritannien.

Det skriver norske Aftenposten.

Slaveri sikrer billige rejer i vestens kølediske

ICA, der er en af Nordens største dagligvarekæder, har nemlig solgt rejer fra CP Foods. Men efter afsløringerne af slaveriet i den thailandske fiskeindustri, har koncernen nu valgt at stoppe salget.

»Efter af have afholdt et internt møde i kølvandet på, at vi er blevet bekendt med sagen tidligere i dag, har vi besluttet at trække produktet tilbage fra hylderne. Det vil ikke komme tilbage i butikkerne, før leverandøren har tilbagevist påstandene og frikendt sig selv,« siger detailkæmpens norske kommunikationschef, Bjørnar Mickelson, til avisen.

Berlingske Business beskrev torsdag, hvordan særligt immigranter fra Myanmar og Cambodja bliver solgt fra den ene thailandske bådkaptajn til den anden, og hvordan de tvinges til at arbejde op til 20 timer i døgnet, bliver fodret med metamfetamin og udsat for vold og tortur.

Det er den britiske avis The Guardian, der gennem et halvt års arbejde har linket slavebådene sammen med vestlige kølediske via milliard-konglomeratet CP Foods. Et aktieselskab, der blandt andet har den norske oliefond som investor. Den umådeligt velhavende fond ejer 0,54 procent af aktierne til en værdi af 250 millioner norske kroner. Og det har fået miljøorganisationen Framtiden i våre hender op ad stolen.

ikea

»Framtiden i våre hender forventer, at Finansministeriet og Norges Bank omgående tager det her op med CP Foods. (Norsk) Etisk Råd må også på banen. Hvis ikke de grove menneskerettighedsbrud ophører, må oliefondens investeringer i CP Foods trækkes ud, siger formanden for miljøorganisationen, Arild Hermstad, til erhvervsmediet E24.

Oliefondens kommunikationschef, Thomas Sevang, siger, at han ikke kan kommentere på investeringen i CP Foods, men »vi har gennem vores ejerskabsarbejde kortlagt risikoen for børne- og slavearbejde i forskellige lande og sektorer. Og vi vurderer den risiko løbende. Ny information om selskaber og sektorer kan føre til, at vi foretager egne undersøgelser for at verificere information og få et bedre overblik over risikobilledet. Det er ikke langsigtet eller bæredygtigt at bruge børn eller slaver som arbejdskraft,« siger han til E24.

CP Foods har også en dansk afdeling, der gennem Coop og Dansk Supermarkeds butikker sælger kyllingeprodukter til danske forbrugere. Dansk Supermarked vil i kølvandet på afsløringerne tage en snak med virksomheden, mens Coop ikke mener, at sagen vil få nogen indflydelse på deres samarbejde med CP Foods, så længe koncernens supermarkeder alene sælger kylling og ikke skaldyr fra den thailandske producent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere