Del : SMS
Berlingske Business

Nordens største dagligvarekæde presser Danish Crown

svin
Foto:

Nordens største dagligvarekæde, ICA, lægger hårdt pres på Danish Crown for at få kød fra grise, hvor dyrevelfærden er i orden. Op mod 20 ICA-butikker boykotter nu dansk svinekød.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den verbale krig mellem Danmark og Sverige om grisenes krøllede haler og manglende dansk dyrevelfærd fortsætter i højt gear. Balladen har foreløbigt ført til, at mellem 15 og 20 ICA – butikker, bl.a. i Skåne, har stoppet for alt salg af fersk dansk svinekød. Butikkerne satser på svensk svinekød, selv om det er svært at få nok af.

Samtidig lægger Nordens største og mest magtfulde dagligvarekæde, ICA, med over 1.300 butikker og en markedsandel på 36 procent i Sverige, et stærkt pres på kødgiganten Danish Crown, som årligt eksporter for omkring én milliard kr. til Sverige. ICAs mål er at få forbedret dyrevelfærden i de danske svinestalde, som er under voldsom svensk kritik. Endnu er det uvist, hvornår der er udsigt til en afklaring på striden.

I modsætning til Sverige er det i Danmark i konventionelt landbrug tilladt at klippe halerne af på smågrise.

»Vi har en positiv dialog med Danish Crown om sagen, men vi er ikke nået frem til en endelig løsning. Det er indlysende, at Danmark må følge EU-direktivet omkring dyrevelfærd. Det er en lovgivning, som alle EUs medlemslande skal følge i sin helhed, og vi forventer, at danske landmænd forbedrer dyrevelfærden,« siger Ola Fernvall, chef for ICA-koncernens kommunikationsafdeling i Stockholm til Business.dk.

Danmark eksporterede sidste år for 1,2 milliarder kr. svinekød til Sverige. Det svarede til 2,5 procent af den samlede eksport. 75 procent af ICA-koncernens salg af fersk svinekød er svensk, mens resten købes hos Danish Crown, oplyser Ola Fernvall.

»Dansk svinekød er bedste alternativ til svensk kød, som vi ikke kan skaffe nok af,« siger ICAs talsmand. Sverige er langt fra selvforsynende med svinekød. Svenskerne tør ikke lukke sine grænser for import af især billig dansk kød. Den simple årsag er, at den svenske svineproduktion over de seneste år er faldet fra godt fire mio. slagtesvin om året til omkring to mio.årligt, bl.a. fordi svenske landmænd ikke er konkurrencedygtige med især danske, men også polske og tyske producenter .

Såvel ICA med en omsætning i 2013 på 57 milliarder danske kr. som den svenske regering finder, at Danmark klart overtræder EU's lovgivning om dyrevelfærd. Det gælder således inden for halekupering af svin, som er tilladt i Danmark i konventionel produktion, men forbudt i Sverige. I modsætning til økologisk svineproduktion bliver halekupering brugt i næsten al dansk konventionel svineproduktion. Her klipper man smågrisenes haler af for at undgå, at grisene bider i hinandens haler til blods, når de bliver større og til sidst ender på slagtegangene i bl.a. Danish Crown. Og det har for alvor hidset svenskerne op.

»Da det er Danmark, vi handler med, har vi naturligvis fokus på svineproduktionen i der,« siger Ola Fernvall fra ICA.

I Sverige har der længe været en principiel debat om, hvordan vi i Danmark behandler vores svin. Ud over kritikken af systematisk halekupering er der kritik af, at danske svineproducenter bruger for meget antibiotika mod sygdomme i besætningerne, fikserer søer i båse og har for lidt halm i staldene. Svenske svineproducenter kæmper med langt højere omkostninger end danske. Eksempelvis kan forbrugerne i svenske butikker under kampagner købe en dansk svinemørbrad 60 danske kr. En svensk mørbrad til normalpris er dobbelt så dyr.

Selv om ICA på koncernniveau ikke opfordrer butikscheferne i sammenlagt svenske 1.320 butikker til »boykot dansk svinekød«, insisterer ICA i drøftelserne med Danish Crown på, at det er nødvendigt stramme op på dyrevelfærden i Danmark. Heller ikke to øvrige store aktører i svensk detailhandel, COOP og Axfood, opfordrer til boykot.

»Totalt set er vores salg af svinekød ikke ret meget påvirket af boykotten,« siger ICAs kommunikationschef.

COOP har oplevet et mindre salg af svinekød, siden debatten om det danske kød blussede op i maj, mens Axfood intet mærker. Debatten om dansk svinekød og dyrevelfærd startede blandt svenske landmænd i slutningen af 2013. I maj i år blev det kendt, at flere danskere var døde af antibiotika-resistente stafylokok-bakterier fra grise. Det var første gang, at det kom frem, at de såkaldte MRSA-infektioner havde kostet menneskeliv i Danmark.

Hidtil har det kun været kendt, at infektioner havde ført til smitte. Det blev startskuddet til en intensiv svensk mediedebat blandt forbrugere, politikere og meningsdannere om dyrevelfærden i de danske svinestalde.

Udadtil tager Danish Crown balladen med ophøjet ro, selv om det handler om fortsat at kunne eksportere for omkring én milliard kr. årligt til Sverige.

»Vi har en fin dialog med ICA. Vi skal nok finde en løsning, der opfylder de ønsker, svenske forbrugere har,« siger Danish Crowns pressechef Jens Hansen.

Hvordan det eventuelt lader sig gøre, kan pressechefen dog ikke løfte sløret for. Jens Hansen ønsker heller ikke at give nogen vurdering af, hvor meget Danish Crows salg er faldet i Sverige i de seneste måneder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere