Del : SMS
Berlingske Business

Nestlés indtog og nedsmeltning på det danske ismarked

Produktion på den hedengangne på Hjem-Is-fabrik i Esbjerg.
Produktion på den hedengangne på Hjem-Is-fabrik i Esbjerg. Foto:

Med Nestlés salg af Hjem-Is til danske Viking Is slutter den multinationale fødevarekoncern et turbulent eventyr i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen
Med et årligt forbrug på cirka 10 liter konsum-is pr. indbygger er danskerne blandt Europas mest hungrende efter de kolde og søde forfriskninger. Men det er ikke ensbetydende med, at det også er en fremragende forretning.

I løbet af de sidste 20 år har den ene efter den anden danske isproducent måttet opgive selvstændigheden og overlade produktionen til større og udenlandske koncerner. Og ikke mindst den multinationale fødevaregigant Nestlé har sat sit store fingeraftryk på det danske ismarked de sidste årtier – et eventyr der sluttede, da Nestlé lige op til nytåret 2014 solgte sine sidste Hjem-Is-besiddelser til henholdsvis danske Viking Is og svenske Varsego Sverige.

Nestlé kom ind i den danske isbranche i begyndelsen af 1996, da koncernen købte Premier Is og Eventyr Is af Albani-bryggerierne i Odense. Albani, der i forvejen ejede Premier Is, overtog få år tidligere Eventyr Is i håb om, at de kunne fusioneres og gøres rentable i et marked med ubarmhjertig konkurrence.

pix-hjem


Kort efter købet af de to danske isproducenter lagde Nestlé også Frederiksborg Is oveni sin danske portefølje, der har kørt under Premier-navnet.

Mens Albani ikke havde de økonomiske muskler, tog Nestlé kampen op mod sin hollandske ærkerival Unilever, der dominerede den største del af det danske marked gennem Frisko Is. Nestlés anstrengelser på det danske ismarked havde imidlertid svært ved at bære frugt, og isproduktionen har i mange år været tabsgivende.

Som led i bestræbelserne på at gøre den danske isproduktion rentabel flyttede Nestlé i 1998 Premiers produktion fra Odense til Schwanewede i Tyskland. I 2002 købte Nestlé Hjem Is, og i 2008 lukkede Nestlé også Hjem-Is fabrikken i Esbjerg og flyttede produktionen til Tyskland.

Fødevaregigant giver op i iskrig - 1

Men is blev aldrig en givtig forretning for Nestlé, og i 2009 solgte Nestlé Premier Is til det danske investeringsselskab Erhvervsinvest, som lagde nyanskaffelsen sammen med Polar Is, der produceres på Mejerigården. Nestlé har også siddet på produktionen af den bornholmske Krølle-Bølle-is, og den forretning solgte Nestlé i 2007 til norske Diplom Is.

pix-isisi

Indtjening under pres

Nestlés danske forretning, Nestlé Danmark, sælger - udover konsum-is - kaffe og konfekture, og det kan derfor ikke udledes, hvordan økonomien i isforretningen har været. Men i det seneste regnskab lægger Nestlé ikke skjul på at issalget har været under pres – ikke mindst som følge af forhøjede afgifter.

Nestlé Danmarks samlede omsætning er over de sidste fem år næsten halveret til knap 700 mio. kr. i 2012, og den danske forretning har i den periode haft et samlet driftsunderskud på 188 mio. kr.

Mejerigården, der producerer varemærkerne Premier Is, Polar-Is, Bravissimo og Underground har de seneste år omsat for omkring 300 mio. kr. om året og har de seneste to regnskabsår kørt med driftsunderskud på omkring 9 mio. kr.

Frisko dominerer

Unilevers Frisko Is er fortsat den største aktør på det danske marked. Ifølge Euromonitor International havde Frisko i 2011 en markedsandel på en tredjedel, mens Mejerigården sad på godt en femtedel af markedet. 

Den tredjestørste aktør i Danmark er Diplom Is med en markedsandel på knap en tiendedel, mens Hjem-Is sidder på godt fem pct.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere