Del : SMS
Berlingske Business

Nestlé solgte vand for 50 milliarder kroner sidste år

WATER-BEVERAGES/
En af de steder, hvor Nestlé kunne notere sig en succes, var inden for drikkevand. Selskabet, der ejer over 2000 brands, der i blandt kendte mærker som Nescafé, Oreo og en hulens bunke slik, omsatte for 88,8 milliarder schweizerfranc, 600 milliarder kroner. Arkivfoto. Foto:

Den enorme, internationale fødevaregigant Nestlé havde et solidt 2015. Ikke mindst salget af vand var godt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den schweiziske fødevaremastodont Nestlé havde et fortrinligt 2015, selv om den stærke schweizerfranc tog lidt af glæden. Specielt salget af vand strøg frem.

 

Selskabet, der ejer over 2000 brands, der i blandt kendte mærker som Nescafé, Oreo og en hulens bunke slik, omsatte for 88,8 milliarder schweizerfranc, 600 milliarder kroner. Det blev til et resultat på 9,5 milliarder schweizerfranc.

 

- Vi har leveret profitabel vækst i det, der stadig er et udfordrende forretningsmiljø. På samme tid blev vi ved med at investere i fremtiden, siger Paul Bulcke, administrerende direktør i Nestlé i en pressemeddelelse.

En af de steder, hvor Nestlé kunne notere sig en succes, var inden for drikkevand. Selskabet solgte i 2015 for ikke mindre end 7,6 milliarder schweizerfranc vand, hvilket svarer til 50 milliarder kroner. En vækst på 7 procent. Samtidig tjente Nestlé mere på vandet.

- Vores flagskibsprodukt inden for sund hydrering, Nestlé Pure Life, klarede sig godt og det internationale premiummærker som Perrier og S. Pellegrino fortsatte deres stærke vækstrater, skriver Nestlé.

Torsdag: Clooney

Fremgangen i indtjeningen på det solgte vand kommer fra effektiviseringer og det faktum, at Nestlé selv betaler mindre for det, når det indkøbes som råvare før det fyldes på flasker.

Selskabet ejer over 70 brands inden for vand på flasker.

For 2016 forventer Nestlé, at det vil ligne 2015 med pres på priserne og et usikkert økonomisk miljø.

SWITZERLAND-FOOD-COMPANY-EARNINGS-NESTLE

Nestlé, der har hovedkvarter i Schweiz, er verdens største producent af fødevarer. Selskabet startede i 1866 inden for kondenseret mælk men begyndte i starten af 1900-tallet at sælge schweizisk chokolade.

Selskabet er de seneste år blevet noget kritiseret, ikke mindst for sin forretning inden drikkevand. Nestlé beskyldes for at tage vand ud ad hænderne på fattige ved at opkøbe vandforsyningen og sælge det tilbage på flasker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere