Del : SMS

Nestlé får eneret på KitKat-fingre

pix-nestlé
Arkivfoto. Nestlé har fået rettens ord for, at konkurrenter ikke må kopiere formen på den populære chokoladebar KitKat. Foto:

Fødevaregiganten har fået rettens ord for, at den engelske konkurrent Cadbury ikke må efterligne den populære chokoladebar KitKats fingerform.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke længere nok at få beskyttet varemærkets navn for fødevaregiganten Nestlé. Nu har den også fået rettens ord for, at konkurrenten Cadbury ikke må kopiere formen på den populære chokoladebar KitKat, skriver ft.com.

Det er blevet slået fast ved en appel, som det schweiziske selskab har vundet. Dermed er Nestlé sikret, at konkurrenten Cadbury ikke efterligner den fingerformede chokoladebar KitKat.

Nestlés trang til at beskytte formen på chokoladebaren KitKat kommer i en tid, hvor virksomhederne kæmper om forbrugernes gunst i en økonomisk presset tid. Derfor er varemærker, specielle farver og former blevet ekstra væsentlige for selskaberne at holde fast i.

Det er heller ikke første gang, at de to konkurrerende konfekturevirksomheder tørner sammen. Engelske Cadbury har tidligere vundet retten til farven lilla, som pryder dens karakteristiske chokoladebar. Og nu har Nestlé så fået erklæret eneret til KitKat fingrene.

Nestlé

"Vi undersøger stadig dommens udfald og tager det til efterretning i forhold til vores position, selvom vi ikke har nogen planer om at lancere et lignende produkt i England," lød det fra engelske Cadbury ifølge ft.com.

Det er efterhånden normal procedure for virksomheder at tage sager om produkters form, farve og navn til højeste niveau, da produkternes genkendelige og velkendte udseende fanger kunderne ind, og det er svært for nye produkter hurtigt at opnå samme status.

"Forbrugernes adfærd bestemmes i langt højere grad af, hvordan tingene ser ud, så derfor er det virkelig vigtigt for virksomhederne at beskytte formen af deres produkter," siger Marisa Broughton, der er advokat hos Withers & Rogers til ft.com, og nævner Chanels parfume No 5 som et eksempel på et andet produkt, hvis form er vareregistreret.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere