Del : SMS
Berlingske Business

Nestlé får eneret på chokolade-fingre

Nestle
Nestle logo Foto:

Fødevaregiganten har fået rettens ord for, at den engelske konkurrent Cadbury ikke må efterligne den populære chokoladebar KitKats fingerform.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke længere nok at få beskyttet varemærkets navn for fødevaregiganten Nestlé. Nu har den også fået rettens ord for, at konkurrenten Cadbury ikke må kopiere formen på den populære chokoladebar KitKat, skriver ft.com.

Det er blevet slået fast ved en appel, som det schweiziske selskab har vundet. Dermed er Nestlé sikret, at konkurrenten Cadbury ikke efterligner den fingerformede chokoladebar KitKat.

Nestlés trang til at beskytte formen på chokoladebaren KitKat kommer i en tid, hvor virksomhederne kæmper om forbrugernes gunst i en økonomisk presset periode. Derfor er varemærker, specielle farver og former blevet ekstra væsentlige for selskaberne at holde fast i.

Det er heller ikke første gang, at de to konkurrerende konfekturevirksomheder tørner sammen.

Engelske Cadbury har tidligere vundet retten til farven lilla, som pryder dens karakteristiske chokoladebar. Og nu har Nestlé så fået erklæret eneret til KitKat-fingrene.

»Vi undersøger stadig dommens udfald og tager det til efterretning i forhold til vores position, selv om vi ikke har nogen planer om at lancere et lignende produkt i England,« lød det fra engelske Cadbury ifølge ft.com.

Vareregistrerede former

Det er efterhånden normal procedure for virksomheder at tage sager om produkters form, farve og navn til højeste niveau, da produkternes genkendelige og velkendte udseende fanger kunderne ind, og det er svært for nye produkter hurtigt at opnå samme status.

»Forbrugernes adfærd bestemmes i langt højere grad af, hvordan tingene ser ud, så derfor er det virkelig vigtigt for virksomhederne at beskytte formen på deres produkter,« siger Marisa Broughton, der er advokat hos Withers & Rogers til ft.com, og nævner Chanels parfume No. 5 som et eksempel på et andet produkt, hvis form er vareregistreret.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere