Del : SMS
Berlingske Business

Mission: Skab værdi til ejerne

kongskov
Jesper Kongskov. Foto:

Carlsberg var blevet den uendelige historie om ikke-indfriede løfter. Det var ultimativt med til at koste først topchef Jørgen Buhl Rasmussen jobbet i starten af året og siden også hans mangeårige sidekick, koncernfinansdirektør Jørn P. Jensen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De lovede og lovede og lovede, men skuffede og skuffede og skuffede. Det skabte et stigende pres fra investorerne på Carlsbergs bestyrelse om at få Carlsbergs operative ledelse til at fokusere på værdiskabelse til aktionærerne og ikke kun på at vokse for enhver pris. Men først og fremmest fokus på at skabe værdi.

08BUSCarlsberg-boss.jpg

Det var godt nok også noget, den tidligere topledelse sagde, men det haltede lidt med at efterleve det. Værdiskabelsen haltede i hvert fald langt bagefter konkurrenterne i den globale ølindustri. Var det Jørgen Buhl Rasmussens og Jørn P. Jensens skyld? Nej, ikke kun. De svære makroøkonomiske forhold i bl.a. Rusland gjorde det nærmest umuligt at vise resultater. I hvert fald med den hånd, de var blevet givet.

Nu er der kommet en anden mand for bordenden. Hollandske Cees ’t Hart, der fik sammenlægningen af de to hollandske mejerier Friesland og Campina til at blive en stor succes.

Hvad gør han? Først og fremmest er han klar til at blande kortene anderledes og ikke bare acceptere den hånd, han sidder med. Markedet mangler selvfølgelig at se, hvad Cees ’t Hart rent faktisk vil gøre i Carlsberg. Men lytter man til det, han siger, så kommer der store omvæltninger i virksomheden.

Han siger i hvert fald det, som investorerne har sukket efter i årevis. Tiden vil vise, om han også kan levere. De første signaler fra ham er, at han ikke er bange for at tage hårdt fat, og at han ikke er bange for at stikke kniven dybt ind i de hellige køer, der uvægerligt vokser sig store og fede i en 168 år gammel og fondskontrolleret virksomhed.

carl

Hart vil ændre hele kulturen i virksomheden, som, han – godt nok pakket lidt ind – siger, er blevet lidt for selvfed og lidt for langsom. Og det kan man ikke tillade sig, når virksomheden groft sagt er stået stille på både top- og bundlinje de seneste fem år, mens konkurrenterne vokser både organisk og via store opkøb.

Er Harts analyse, at Carlsberg er i krise? Nej, men han ser virksomheden ved en skillevej, og der er brug for et wakeup-call i organisationen. Ganske opsigtsvækkende siger han også, at det kan hænge sammen med, at virksomheden har Carlsbergfondet som kontrollerende ejer. Det er livsfarligt, hvis det for Carlsberg-organisationen er blevet en sovepude at have en langsigtet og tålmodig ejer, som Carlsbergfondet.

Det mest interessante i de kommende måneder bliver, om Cees ’t Harts vilje til at skære varemærker og måske hele markeder fra for at skabe værdi møder tilstrækkelig forståelse i Carlsbergs professortunge bestyrelse.

For er bestyrelsen lige så usentimental som den nye topchef?

sabmiller

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere