Del : SMS
Berlingske Business

Milliardinvestering skal femdoble Arlas salg i Kina

pix-arla
Arla investerer 1,7 milliarder kroner i kinesiske mejeriselskaber. Investeringen ventes at femdoble omsætningen i Kina i 2016. Foto:

Mejerigiganten Arla investerer 1,7 milliarder kroner i kinesiske mejerier, der skal mangedoble eksporten af mælkeprodukter til Kina.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arla skyder 1,7 milliarder kroner i kinesiske investeringer, der skal sikre Danmark en større bid af verdens hurtigst voksende mejerimarked med godt 1,3 milliarder forbrugere.

Der er tale om en række aftaler, der tilsammen forventes at femdoble omsætningen i Kina i 2016. Sidste år var omsætningen 700 millioner kroner.

For det første indgår Arla en aftale med mejeriselskabet China Mengniu Dairy Company Limited om at udbrede Arla-varemærket i nye produktkategorier. Med aftalen udvider Arla sit produktsortiement til andet end mælkepulver, der siden 2005 har været den primære indtægtskilde.

pix-arla

”Der er tale om aftaler, der vil øge vores eksport til Kina kraftigt over de næste år. Det vil bidrage positivt til vores andelshaveres mælkepris fra første dag, fordi vi får mulighed for at skabe en langt højere forædling og værdi af en mælkemængde, som vi alternativt skal sælge på det globale industrimarked, hvor indtjeningen historisk set er langt lavere,” siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

Arla bliver samtidig medejer af Mengniu med en inddirekte aktiepost på 6 procent. Sammen med selskabets anden storaktionær COFCO Corporation skal Arla også lave et videncenter, der skal udnytte den danske know-how i det kinesiske marked.

Det kinesiske marked for mejeriprodukt forventes at vokse med cirka 10 procent om året og dermed forventes Kina at overhale USA som verdens største mejerimarked i 2020.

CHINA-POLITICS/

”Med de vækstrater, som driver landet frem nu og i mange år fremover, er det afgørende for Arla at have et solidt fodfæste på det kinesiske marked. Vi er stolte over, at Kinas førende fødevarevirksomhed COFCO og det mest succesfulde mejeriselskab Mengniu Dairy har valgt Arla som strategisk samarbejdspartner på det kinesiske marked,” siger Peder Tuborgh.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere