Del : SMS
Berlingske Business

Merrild til angreb i kaffe-kapsel-krigen

Nespresso
Arkivfoto fra Nespressos butik i Århus. Nu får kaffe-konceptet konkurrence i dagligvarehandlen. Foto:

Merrild kaffe går ind på markedet for kaffe-kapsler og sætter dem på hylderne i alle større danske supermarkeder.

Artiklen fortsætter under annoncen
Krigen om at levere kaffen til de såkaldte kapsel-kaffemaskiner er åbnet på en ny front.

Merrild Kaffe er nemlig gået ind i kampen ved at lancere sin Café Noir-kaffe i Nespresso-kompatible kapsler og sælge dem i alle de store danske supermarkeder .

Netop Nestlés Nespresso var først med konceptet, og de fleste kapsel-kaffemaskiner på de danske køkkenborde er af det mærke.

Men mens Nespressos originale kaffekapsler i Danmark kun kan købes i to særlige konceptbutikker samt på nettet, sætter Merrild Kaffe sine kapsler frem på hylderne i den almindelige dagligvarehandel blandt andet supermarkederne Fakta, Superbrugsen, Kvickly og senere også Føtex, Bilka og Netto.

Udbredelsen er et af de vigtigste parametre i Merrild bestræbelser på at at få en bid af kapsel-kagen, og når konceptet er fuldt udrullet, vil kapslerne kunne købes i 1.000 butikker landet over.

»Vi lancerer kapslen, fordi Café Noir er vores premium brand, og vi gerne vil tilbyde forbrugerne kaffe til alle bryggemetoder. Salgsambitionerne holder vi lidt for os selv ud fra en forretningsmæssig tilgang, men vi vil meget genre profilere Café Noir og opbygge det som et stærkere brand i detailhandlen med det her,« siger Tom Faurschou, der er salgsdirektør hos Merrild Kaffe.

Nespresso har tidligere forsvaret sit salg af kaffekapsler mod kopier, der er kompatible med Nespresso-maskinerne. Blandt andet har forskellige kopiproducenter solgt kaffekapsler til en brøkdel af Nespressos pris.

I Tyskland forsøgte Nestlé sidste år at stoppe salget af billige Nespresso-kompatible kapsler ved at indbringe den schweiziske fødevaregigant Ethical Coffee Company i retten.

Domstolen i Düsseldorf fastslog imidlertid, at en forbruger, der køber en Nespresso-maskine selv har ret til at bestemme, hvordan den skal bruges - herunder at brygge kaffe med kapsler fra andre producenter. Også i Schweiz har Nestlé lagt sag an mod to rivaliserende kaffeproducenter, der har lanceret deres egne versioner af kaffekapslen.

Merrild Kaffe har ikke været i kontakt med Nespresso i forbindelse med lanceringen af Café Noir-kaffekapslerne.

»Vi har taget det ud fra en betragtning om at vi skal bygge Cafe Noir stærkere i detailhandlen, og vi henholder os til, at vi er inden for de gældende regler og lovgivning på område. Det er det, vi forholder os til,« siger Tom Faurschou.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Nespresso i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere