Del : SMS
Berlingske Business

McDonald's vil omvende krise-italienere fra pizza til burgere

FILES-US-BUSINESS-CONSUMER-FOOD-COMPANY-MCDONALDS-SUBWAY
Foto:

I en stor satsning med 100 nye restauranter håber fastfood-kæden, at man kan få de madkonservative italienere til at spise flere burgere.

Artiklen fortsætter under annoncen

De to dybt forgældede euro-lande Italien og Spanien har udsigt til at blive McDonald's to store vækstmotorer.

Hvor lande som Spanien sidder på mere end 10 procent af markedet for hurtigmad, så er italienerne dog notorisk konservative og higer om sin egen madkultur. Med recessionen i støvlelandet ser McDonald's dog nu sit snit til at æde sig ind på italienerne. Over de kommende år vil fastfood-kæden åbne 100 nye restauranter, skriver Reuters.

I Italien sidder kæden lige nu på to procent, men håber at nå tre procent inden 2015.

"McDonald's anser gældskrisen i eurozonen, som noget midlertidigt. Virksomheden kategoriserer Italien sammen med BRIK-landene, som er de landene, hvor selskabet vil vokse i de næste ti år," siger McDonald's italienske chef Roberto Masi til Reuters.

Selskabet omsætter lige nu for 1 milliard euro Italien, og forventer at skabe 3.000 jobs i det kriseramte land.

Der er dog en lang historie for modstand mod den multinationale kæde i Italien. McDonald's håber at kunne friste italienere med tilbud på sprøde sandwich med parmesan og parmaskinke.

Roberto Burdese er formand for den italienske "slow-food"-bevægelse, der arbejder for at bevare lokale og regionale i Italien. Han mener ikke, McDonald's tilbud kan gå an som dagligdagsmad for italienerne.

"Vi accepterer dem dog som en slags forlystelsespark, hvor man kan tage hen at spise en gang imellem," siger han til Reuters.

McDonald's har også tidligere mødt modstand mod placeringer af deres restauranter. For nylig tvang bystyret i Milano kæden til at lukke i shoppingcenteret Galleria Vittorio Emanuele II tæt ved byens katedral for at gøre plads til en Prada-forretning.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere