Del : SMS

Mælkepulver made in Denmark er et hit

06BUSPix-Arla-maelkepulver_Business
Siden mælkepulverskandalen i Kina i 2008 er salget af mælkepulver i landet eksploderet. Det nyder bl.a. Arla godt af.

Eksport af højtforædlet mælkepulver er blevet guld værd for Arla. Mejerikoncernen øgede i 2013 sit salg af pulver til bl.a. børneernæring med otte pct. til 2,4 mia. kr. og venter at sælge for det dobbelte i 2017.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hver uge bliver 1.380 ton mælkepulver fra Arlas store produktionsanlæg Arinco på Mælkevejen i Videbæk mellem Holstebro, Skjern og Vesterhavet sendt af sted til kunder over hele kloden, bl.a. Kina.

I 2013 øgede Arlas datter, Arla Foods Ingredients, som Arinco med godt 300 ansatte er en del af, sin omsætning på højtforædlede mælkepulverprodukter med otte procent til 2,4 mia. kroner. Målet er at sælge for det dobbelte i 2017.

På Arlas mejerier rundt om i landet bliver mælk fremstillet til en lang række vidt forskellige produkter, lige fra det proteinrige surmælksprodukt, skyr, der i de seneste år er blevet det helt store hit, til frisk drikkemælk, langtidsholdbar mælk, ost, yoghurt og mælkepulver. Det er bløde, flydende, faste, hårde og tørre produkter.

06BUSArla_Business

Den knastørre variant af mælk, mælkepulver, har fået en bemærkelsesværdig renæssance. På verdensmarkedet blev mælkepulver til bl.a. børneernæring tidligere solgt som billige bulkprodukter, men i dag bliver det solgt i form af en hel palette af eftertragtede højværdiprodukter.

Blandt forbrugere i Mellemøsten, Kina og Rusland er der stærk efterspørgsel efter importeret pulver fra Vesten, hvor både kvalitet og fødevaresikkerhed er i højsædet. I Kina udgør udenlandske brands nu halvdelen af markedet for mælkepulver.

Efter en alvorlig fødevareskandale i Kina i 2008, hvor mindst seks børn døde og 300.000 blev syge af at drikke kinesisk produceret mælkepulver, der af flere store Kina-mejerier ulovligt var forurenet med det kemiske stof melamin, har Kinas regering og voksende middelklasse i stor stil efterspurgt kvalitetspulver fra Europa, Australien, New Zealand og USA.

Svindelsagerne med det falske mælkepulver med melamin, der lovligt anvendes til fremstilling af bordplader og rengøringsmidler, førte til, at priserne på mælkepulver er røget helt til tops. Kineserne har en nærmest umættelig efterspørgsel efter sikre fødevarer fra Vesten, herunder fra Arla Foods’ toptunede mejerier i Danmark og Tyskland. I toppen af Arla Foods’ prispyramide for pulver ligger Arlas mærkevarer Dano og Milex. Under mærkevarerne er der to billigere segmenter. Midterste lag består af lønproduktion, der produceres for andre selskaber i deres egne mærker. I bunden ligger bulk-pulveret, der blandt andet sælges til andre fødevareproducenter.

Agrobusiness_Business

Set udefra afslører lidt damp fra et par skorstene på Arinco, at der er aktivitet på den store virksomhed. Bag murene bliver enorme mængder af råmælk forvandlet til mælkepulver. Når mælken ankommer til fabrikken fra landmændene i skinnende tankvogne og først bliver kontrolleret, standardiseret og pasteuriseret, sker der dernæst det, at råvaren tørres og omdannes til et mælkekoncentrat i pulverform på store spraytørringsanlæg i høje tårne.

Produktionen kører døgnet rundt, 365 dage om året. I pakninger fra 1.000 kg-sække ned til 32 g-poser forlader pulveret i en lind strøm Arinco i Videbæk for at ende på fjerne markeder som Nigeria, Yemen og Bangladesh.

Og så en lille nyhed, som nok ikke har været fremme før. I Nigeria, ét af Afrikas folkerigeste lande, afsættes især poser med seks gram af det billigste mælkepulver. Det passer lige til et dagligt glas mælk. I 2013 solgte Arla for en halv milliard kr. af det hvide pulver i Nigeria. Selskabet etablerede sig sidste år med en partner i Elfenbenskysten og ser gode forretningsmuligheder i en række andre lande i Vest-, Øst- og Nordafrika. Hvilke lande er foreløbig en forretningshemmelighed.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere