Del : SMS
Berlingske Business

Lurpak skifter ejer

lurpak
Mejeriforeningen har tirsdag besluttet at sælge rettighederne til Lurmærket til Arla Foods. Foto:

Mejeriforeningen har tirsdag besluttet at sælge rettighederne til Lurmærket til Arla Foods.

Artiklen fortsætter under annoncen

På en ekstraordinær generalforsamling tirsdag har Mejeriforeningen besluttet at overdrage rettighederne til Lurmærket til Arla Foods, som betaler 150 mio. kr. for det kendte danske brand.

"Vi har i aftalen lagt vægt på at sikre mærket som et dansk varemærke, der fortsat kan udvikles til gavn for de danske mejerier og danske arbejdspladser, og at de øvrige mejerier fortsat har muligheden for at være med. Lurpak vil også fremover blive produceret af dansk mælk på mejerier i Danmark," fortæller Mejeriforeningens direktør, Jørgen Hald Christensen i forbindelse med salget.

Lurmærket blev opfundet af de danske mejerier i 1888 og officielt registreret som varemærke i 1901. I begyndelsen af 1900 tallet bad de daværende ca. 1500 mejerier staten om at stå for administrationen, hvilket staten accepterede mod at erhvervet betalte for det. Senere gav staten det fulde ejerskab tilbage til Mejeriforeningen.

Alle mejerier med dansk mælk har kunnet benytte Lurmærket gennem tiden, og de danske mejerier har investeret milliarder i opbygningen af Lurpak. De seneste ti år er omsætningen af Lurpak fordoblet, og med et årligt salg på over tre milliarder er Lurpak således i dag et af de største danske eksport-varemærker.

I de kommende år satser Arla Foods på, at udvikle brandet og brede Lurpak-mærket ud på flere markeder.

Inden overdragelsen er en realitet, skal den godkendes af fødevareminister Mette Gjerskov.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere