Del : SMS
Berlingske Business

Landbruget skal mætte ni mia. mennesker i 2050

Fede tider for landbruget
Foto:

Landbrugs- og fødevareindustrien ventes i 2050 at have øget produktionen med 70 procent for at kunne mætte ni milliarder munde på kloden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er et voldsomt pres fra investorer fra hele verden for at investere i landbrug og skove i en række lande i Østeuropa. Men også lande som Kina, Sydafrika, Zambia, Zimbabwe, Sudan, Mozambique, Canada, Argentina og Brasilien oplever, at investorer er sultne efter at købe eller leje jord til investering i kæmpefarme.

Sektoren ventes at opleve et veritabelt boom over de kommende årtier. Landbrugs- og fødevareindustrien, der skønnes at udgøre ti procent af den globale økonomi, ventes i 2050 at øge sin produktion med 70 procent på grund af stigende efterspørgsel, da vi bliver flere og flere mennesker på kloden.

Det lyder som Nirvana – en slags paradis-tilstand i buddhismen – for eventyrlystne investorer. Men i midten af dette århundrede skal verdens landbrugs- og fødevareindustri kunne brødføde ni milliarder mennesker.

Ikke kun danske, men også svenske, tyske, italienske, franske, engelske og amerikanske investorer og landmænd er på opkøbstogter og investerer både egne og lånte penge på livet løs bl.a. i Østeuropa.

På trods af skiftende og uforudsigeligt vejr, politiske risici med lovændringer og overidealistiske regeringer har de effektive danske landmænd og investorer fundet opskriften på vækst og succes uden for Danmarks grænser.

I 2012 havde det danske produktionsselskab Axzon et overskud efter skat på 254 mio. kr. ud af en omsætning på godt én milliard kr. på sine aktiviteteter i Polen og Ukraine. Selskabet råder over 25.000 hektar. Målet er en børsnotering om tre til fem år.

Blandt de største vestlige børsnoterede landbrugselskaber med aktiviteter i Rusland er svenske Black Earth Farming Ltd., der er noteret på børsen i Stockholm. Selskabet køber, udvikler og driver farme med 220.000 hektar i det sydvestlige Rusland. Hovedprodukterne er hvede, majs, byg og raps. Kinnevik er største investorgruppe i selskabet, der i første kvartal af 2013 havde et overskud efter skat på 139 mio. kr.

Kontroversielle investeringer

Investorerne i landbrugs- og fødevareproduktion omfatter alt fra regeringer, f.eks. Singapores regering, til pensionsfonde med langsigtede investeringshorisonter, der investerer i skove.

Nogle af investeringerne er yderst kontroversielle. Firmaer fra ressourcefattige vækstlande som Sydkorea investerer i Afrika. Sydkoreas Daewoo Logistics lancerede i 2009 et projekt, der gik ud på at leje godt 400.000 hektar i Madagascar for at producere majs.

Verdens største firmaer inden for kornhandel har set Ukraines kæmpepotentiale for dyrkning af blandt andet korn og majs. Firmaer som Cargill, Toepfer, ADM og Bunge har investeret millioner af dollar gennem det seneste årti i at bygge moderne lagre, produktions- og logistikfaciliteter.

På trods af omfattende korruption og bureaukrati har globale fødevareproducenter som Kraft og Nestlé også etableret sig i lande som Ukraine med produktion af alt fra kager til chokolade, kartoffelchips og morgenmadsprodukter.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere