Del : SMS
Berlingske Business

Kopister presser Nespresso til offensiv

Nespresso har åbnet butik på Søndergade i Aarhus.
Foto:

Espresso-gigant blæser til angreb på en lang række nye markeder. Blandt andet skal positionen i Skandinavien styrkes.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er ikke nemt at holde en god ide for sig selv. Nespresso, der sælger espressomaskiner samt kaffekapsler, er efterhånden blevet så presset af billigere produkter fra konkurrenterne, at der skal yderligere krudt på ekspansionen til nye markeder.

Det skriver Financial Times.

Kaffespecialisten Nespresso, der er ejet af den schweiziske fødevaregigant Nestlé, var blandt pionererne for de små designer espresso-maskiner med kaffekapsler, der de seneste år har gjort sit indtog i de private hjem. Selskabet har derfor skabt sig en ledende position på markedet for kaffekapsler, der vurderes til samlet at være i omegnen af 10 milliarder dollars (ca. 54 mia. kr.).

nespresso

Men lykken er kort. De seneste år er mange nye konkurrenter kommet til og trods mange ihærdige forsøg er det ikke lykkedes for Nespresso, at vinde de juridiske kampe om patenter, og dermed beholde markedet for sig selv.

De konkurrerende produkter er billigere, og ifølge eksperter bliver det løbende vanskeligere for Nespresso at holde prisen på netop deres kapsler oppe.

Den nye topchef for Nespresso, der tog over i marts sidste år, blæser derfor til offensiv. Espresso-maskinerne skal i højere grad ud på nye markeder end de såkaldte kernemarkeder. Det er Frankrig, Schweiz, Spanien og Portugal, der i dag udgør hjertekuglen af Nespressos salg, men der skal altså nu flere lande til at løfte omsætningen.

"Vi har stadig meget potentiale i Europa, hvis vi ser på Storbritannien, Skandinavien, Italien samt Tyskland og sammenligner med den penetration, som vi har i Schweiz og Frankrig. Det er de næste stærke vækstmarkeder," forklarer topchef Jean-Marc Duvoisin til Financial Times, og peger ligeledes på, at næste skridt er markeder som Brasilien, Mexico og USA.

I Skandinavien skal selskabets positin styrkes ved at satse på mere mælkeholdige produkter, som passer til skandinavernes smag.

Han holder dog fast i, at Nespresso kun skal sælge fra egne butikker, callcentre og online. Der er ingen planer om at sælge kapsler gennem supermarkeder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere